دماسنج غذا چیست و چه کاربردی دارد؟

دماسنج غذا تنها راه برای اطمینان از پختن غذا تا دمای مناسب داخلی و از بین بردن باکتری های مضر است. زیرا شما با دید، بو یا حتی مزه به طور ایمن نمی توانید تشخیص دهید که یک غذا پخته شده است یا خیر. دماسنج غذا برای چیزی بیش از گوشت و مرغ مورد نیاز است. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در تمام غذاهای پخته شده باید به حداقل دمای داخلی مطمئن رسید. یک دماسنج غذا نیز پس از پختن غذا لازم است تا اطمینان حاصل شود که دما در منطقه خطر قرار نمی گیرد.

چرا از دماسنج مواد غذایی استفاده کنیم؟

دمای "منطقه خطر" برای غذاهای فاسد شدنی بین 40 تا 140 درجه فارنهایت است. اگر غذاهای فاسد شدنی بیش از دو ساعت (یک ساعت در دمای 90 درجه فارنهایت یا بالاتر) در این منطقه خطرناک بوده باشند، دیگر برای خوردن بی خطر نیستند. این امر به ویژه برای مجالس، بوفه و به سبک سلف سرویس مهم است، چرا که در آن به راحتی می توان زمان را از دست داد و غذا ممکن است برای مدت طولانی تری بیرون بماند.

استفاده از دماسنج غذا تنها راه قابل اعتماد برای اطمینان از ایمنی و تعیین "تمام" مطلوب گوشت، مرغ و محصولات تخم مرغ است. برای حفظ سلامت این غذاها باید تا حداقل دمای داخلی ایمن آن ها را پخت تا میکروارگانیسم های مضر موجود در غذا از بین بروند. مطمئن به زمانی اطلاق می شود که غذا به حالت دلخواه پخته می شود و جنبه های حسی غذاها مانند بافت، ظاهر و آبدار بودن را نشان می دهد. برخلاف دماهای مورد نیاز برای ایمنی، این جنبه های حسی ذهنی هستند.

رنگ یک شاخص قابل اعتماد نیست

بسیاری از دست اندرکاران مواد غذایی بر این باورند که از شاخص های قابل مشاهده، مانند تغییرات رنگ، می توان برای تعیین اینکه آیا غذاها تا حدی پخته شده اند که عوامل بیماری زا از بین بروند، استفاده کرد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که شاخص های رنگ و بافت غیر قابل اعتماد هستند. به عنوان مثال، گوشت چرخ کرده ممکن است قبل از رسیدن به دمایی که در آن عوامل بیماری زا از بین می روند، قهوه ای شود. مصرف کننده ای که پت های همبرگر را آماده می کند و از رنگ قهوه ای به عنوان نشان دهنده تمام بودن استفاده می کند، از احتمال زنده ماندن میکروارگانیسم های بیماری زا استفاده می کند. همبرگر پخته شده در دمای 160 درجه فارنهایت همانطور که با دماسنج گوشت اندازه گیری می شود، صرف نظر از رنگ، بی خطر است.

ایمنی در مقابل انجام

دمایی که در آن میکروارگانیسم های بیماری زای مختلف از بین می روند، و همچنین دمای آمادگیبرای گوشت ها و مرغ های مختلف متفاوت است. مصرف کننده ای که به دنبال علامت بصری "تمام بودن" است ممکن است به پختن آن ادامه دهد تا زمانی که بیش از حد پخته و خشک شود. با این حال، مصرف کننده ای که از دماسنج غذا برای بررسی تمام بودن استفاده می کند، می تواند احساس کند که غذا به دمای مطمئنی رسیده و بیش از حد پخته نشده است. قبل از اینکه گوشت را از منبع حرارتی خارج کنید، تمام گوشت گاو خام، گوشت خوک، گوشت گوسفند و گوشت گوساله، برشته ها و کباب ها را تا حداقل دمای داخلی 145 درجه فارنهایت که با دماسنج غذا اندازه گیری می شود، بپزید. برای ایمنی و کیفیت، اجازه دهید گوشت حداقل سه دقیقه قبل از حکاکی یا مصرف استراحت کند. به دلایل ترجیح شخصی، مصرف کنندگان ممکن است گوشت را در دمای بالاتر بپزند.

تمام طیور را تا حداقل دمای داخلی 165 درجه فارنهایت که با دماسنج غذا اندازه گیری می شود، بپزید. به دلایل ترجیح شخصی، مصرف کنندگان ممکن است گوشت را در دمای بالاتر بپزند. همچنین از دماسنج غذا به منظور حصول اطمینان از نگهداری غذای پخته شده در دمای ایمن تا زمان سرو استفاده می شود. غذاهای سرد را باید در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر نگهداری کرد. غذای داغ باید در دمای 140 درجه فارنهایت یا بالاتر گرم نگه داشته شود.

انواع دماسنج آشپزی و انتخاب بهترین نوع آن

دماسنج های مواد غذایی در انواع و سبک های مختلفی وجود دارند و از نظر سطح فناوری و قیمت متفاوت هستند. بهترین نوع را برای خود انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که هر بار که آشپزی می کنید از آن استفاده کنید:

ترموکوپل

از بین تمام دماسنج های مواد غذایی، دماسنج های ترموکوپل سریع از دیگر مدل ها - در عرض 2 تا 5 ثانیه - به دمای نهایی رسیده و نمایش می دهند. این ابزاردما روی نمایشگر دیجیتال نشان می دهد. یک ترموکوپل دما را در محل اتصال دو سیم ظریف واقع در نوک پروب اندازه گیری می کند. ترموکوپل های مورد استفاده در آزمایشگاه های علمی دارای پروب های بسیار نازکی هستند، مشابه سوزن های زیرپوستی، در حالی که سایرین ممکن است ضخامت 1/16 اینچ داشته باشند.

از آنجایی که دماسنج های ترموکوپل به سرعت پاسخ می دهند، می توان دما را به سرعت در تعدادی از مکان ها بررسی کرد تا اطمینان حاصل شود که غذا به طور ایمن پخته شده است. این به ویژه برای پختن غذاهای بزرگ مانند کباب یا بوقلمون مفید است، زمانی که کنترل دما در بیش از یک مکان توصیه می شود. کاوشگر نازک ترموکوپل همچنین آن را قادر می سازد تا دمای غذاهای نازک مانند همبرگر، گوشت خوک و سینه مرغ را به دقت بخواند.

ترموکوپل ها طوری طراحی نشده اند که در حین پختن غذا در آن باقی بمانند. آن ها باید نزدیک پایان زمان تخمینی پخت برای بررسی دمای پخت نهایی استفاده شوند. برای جلوگیری از پخت بیش از حد، قبل از اینکه انتظار می رود غذا به پایان برسد، دما را بررسی کنید. ترموکوپل ها را می توان برای دقت کالیبره کرد.

ترمیستورها

دماسنج میله ای غذا به سبک ترمیستور از یک مقاومت (یک نیمه هادی سرامیکی که در نوک آن با اپوکسی حساس به دما متصل است) برای اندازه گیری دما استفاده می کنند. ضخامت پروب تقریباً 1/8 اینچ است و تقریباً 10 ثانیه طول می کشد تا دما را روی صفحه نمایش دیجیتال ثبت کند. از آن جایی که نیمه هادی در نوک قرار دارد، ترمیستورها می توانند دما را در غذاهای نازک و همچنین غذاهای غلیظ اندازه گیری کنند. از آن جایی که مرکز غذا معمولا سردتر از سطح بیرونی آن است، نوک آن را در مرکز ضخیم ترین قسمت غذا قرار دهید.

ترمیستورها طوری طراحی نشده اند که در حین پختن غذا در آن باقی بمانند. آنها باید نزدیک پایان زمان تخمینی پخت برای بررسی دمای پخت نهایی استفاده شوند. برای جلوگیری از پخت بیش از حد، قبل از اینکه انتظار می رود غذا به پایان برسد، دما را بررسی کنید. همه ترمیستورها را نمی توان کالیبره کرد. دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.

دماسنج سیم فر

این دماسنج غذا به آشپز اجازه می دهد بدون باز کردن درب فر، دمای غذا را در فر چک کند. یک واحد پایه با یک صفحه نمایش دیجیتال به یک کاوشگر دماسنج مواد غذایی از نوع ترمیستور توسط یک طناب فلزی بلند متصل شده است. پروب داخل غذا قرار می گیرد و بند ناف از فر تا واحد پایه امتداد می یابد. پایه را می توان روی پیشخوان قرار داد یا توسط آهنربا به اجاق گاز یا درب فر وصل کرد. دماسنج برای دمای مورد نظر برنامه ریزی شده و با رسیدن به آن بوق می دهد. این دماسنج ها در حالی که برای استفاده در اجاق ها طراحی شده اند، می توانند برای بررسی پخت غذاها روی اجاق نیز استفاده شوند. دماسنج های سیم فر قابل کالیبره شدن نیستند.

ترکیب چنگال دماسنج

این ظروف ترکیبی از چنگال پخت و پز با دماسنج غذا است. یک دستگاه سنجش دما در یکی از تیغه های چنگال تعبیه شده است. چندین برند و سبک مختلف از چنگال های دماسنج در بازار وجود دارد. برخی از ترموکوپل و برخی از ترمیستور استفاده می کنند. دمای غذا بر روی یک نمایشگر دیجیتال یا با چراغ های نشانگر روی دسته در عرض 2 تا 10 ثانیه (بسته به نوع) نشان داده می شود. این چراغ ها نشان می دهند که آیا غذا به کمیاب، متوسط، خوب پخته شده و غیره رسیده است یا خیر. چنگال دماسنج که مخصوصاً برای کباب کردن مفید است، دمای داخلی حتی نازک ترین غذاها را به دقت اندازه گیری می کند. از چنگال دماسنج باید برای بررسی دمای غذا در پایان زمان تخمینی پخت استفاده شود. چنگال های دماسنج به گونه ای طراحی نشده اند که در فر یا گریل در غذا باقی بمانند. چنگال های دماسنج را نمی توان کالیبره کرد.

دماسنج صفحه اجاق گاز (بی متال)

دماسنج های ایمن اجاق گاز می توانند هنگام پختن غذا در جای خود باقی بمانند. 2 تا 2.5 اینچ را در ضخیم ترین قسمت غذا فرو کنید. اندازه گیری دما در عرض یک تا دو دقیقه آماده می شود. از این نوع دماسنج برای کباب، کاسرول و سوپ استفاده کنید. آن ها برای غذاهای نازک خوب نیستند.

دماسنج های پاپ آپ

دماسنج های پاپ آپ و نشانگرهای دمای یکبار مصرف برای یک بار استفاده در نظر گرفته شده اند. این دماسنج ها اغلب برای محدوده های دمایی خاصی طراحی می شوند، به عنوان مثال، دمای ایمن پخت همبرگر یا بوقلمون. این ها همچنین دمای غذاها را به سرعت، در عرض 5 تا 10 ثانیه، هنگامی که مواد ظاهر می شوند یا تغییر رنگ می دهند، می خوانند. برای بهترین تمرین، دمای اقلام بزرگ مانند بوقلمون های کامل را نیز با یک دماسنج معمولی بررسی کنید.

دستگاه آشپزی یکبار مصرف به سبک پاپ آپ که از سال 1965 در بوقلمون ها و جوجه های برشته استفاده می شود، از نایلون درجه مواد غذایی ساخته شده است. داخل شامل فنر فولادی ضد زنگ و مواد پخت آلی است. مواد پخت آلی به طور خاص برای حل شدن در دماهای از پیش تعیین شده خاص طراحی شده است. هنگامی که مواد پخت حل می شوند، فنر فولادی ضد زنگ ساقه را آزاد می کند و به آن اجازه می دهد تا "بالا" بیاید. این نشان می دهد که غذا به دمای نهایی مناسب برای ایمنی و آماده شدن رسیده است. دماسنج های آشپزی یکبار مصرف به سبک پاپ آپ در دمای 1 تا 2 درجه فارنهایت قابل اعتماد هستند. بررسی با یک دماسنج معمولی مواد غذایی همیشه به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی برای اندازه گیری صحیح ایمنی و آماده بودن توصیه می شود.

دماسنج های آب نباتی/ژله ای/دیپ فری

این دماسنج ها دمای بین 100 تا 400 درجه فارنهایت را اندازه گیری می کنند. از آن ها برای اندازه گیری دمای بسیار بالا مورد نیاز برای ساخت آب نبات و ژله و همچنین سرخ کردن با روغن داغ استفاده می شود.

نحوه استفاده از دماسنج میله ای غذا

قبل از استفاده از دماسنج میله ای غذا، دستورالعمل های سازنده را مطالعه کنید. در مورد اینکه تا چه اندازه دماسنج را در یک غذا قرار دهید تا قرائت دقیقی داشته باشید، بروشور آن را بخوانید. برای اطمینان از استفاده صحیح از دماسنج غذا، این مراحل ساده را دنبال کنید:

مرحله 1: آن را تست کنید. برای تأیید صحت دماسنج غذا از آب یخ یا آب جوش استفاده کنید.

مرحله 2: آن را کالیبره کنید. دستورالعمل های مربوط به نحوه تنظیم دماسنج را در صورت نیاز بخوانید تا مطمئن شوید که خوانش دقیقی دارید.

مرحله 3: آن را به درستی قرار دهید. مکان برای خواندن دقیق بسیار مهم است. دماسنج غذا را در ضخیم ترین قسمت غذا قرار دهید، دقت کنید که به استخوان، چربی یا شن و ماسه دست نزنید.

مرحله 4: عجله نکنید. مقدار زمان توصیه شده برای نوع دماسنج خود را صبر کنید. برای فرآورده های گوشتی از جمله گوشت گاو خام، گوشت خوک، بره، استیک گوشت گوساله، خرد شده و کباب شده، قبل از خارج کردن گوشت از منبع حرارت، از دماسنج غذا استفاده کنید. برای ایمنی و کیفیت، اجازه دهید گوشت حداقل سه دقیقه قبل از حکاکی یا مصرف استراحت کند.

مرحله 5: مراقب آن باشید. بعد از هر بار استفاده، دماسنج غذای خود را با آب تمیز و صابون تمیز کنید. این از آلودگی متقابل و گسترش باکتری های مضر جلوگیری می کند.

جمع بندی

دماسنج ها تجهیزات بسیار مفید و ضروری در همه ابعاد زندگی هستند. این ابزار که با نام ترمومتر هم شناخته شده اند، فرآیند اندازه گیری دما را در رستوران ها و آشپزخانه ها برای پخت مواد غذایی بسیار آسان کرده اند. دماسنج میله ای تستو از جمله پر کاربردترین نمونه های این ابزار است. جهت تهیه این دماسنج به صفحه ترمومتر پرشین ابزار دقیق مراجعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.