شیر پنوماتیک چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

یک شیر پنوماتیک برای ایجاد یک جریان خودکار از طریق باز و بسته شدن شیر استفاده می شود. دریچه پنوماتیک از هوای فشرده استفاده می کند که باعث باز یا بسته شدن آن، در هنگام فشرده شدن یا آزاد شدن می شود. باز یا بسته شدن آن بستگی به طراحی مکانیکی شیر خاص در برنامه ای دارد که از آن استفاده می کند. شیرهای پنوماتیکی ، به روش های مختلفی از جمله دستی، برقی و هواپیلوت فعال می شوند. در ساده ترین شکل، شیرهای دو طرفه و سه طرفه می توانند معمولاً باز (NO) یا معمولاً بسته (NC) باشند، این ها اصطلاحاتی هستند که به حالت عادی آن ها بدون اعمال برق اشاره دارد.

شیر پنوماتیک چیست؟

شیر پنوماتیک که به عنوان شیرهای کنترل جهت نیز شناخته می شود، موظف به تغییر جریان هوا است. طیف وسیعی از شیرهای پنوماتیک عرضه شده است و دسته بندی های زیادی برای آن وجود دارد. شیرهای پنوماتیکی بر اساس سبک، نوع، اصل طراحی، نوع عملکرد، اندازه و کاربرد دسته بندی می شوند. شیر پنوماتیک می تواند ساده ترین عملکرد را برای روشن و خاموش کردن یک مسیر جریان واحد، برای کنترل دقیق فشار و جریان انجام دهند. شیرهایی که در یک سیستم پنوماتیکی استفاده می شوند بیشتر دارای عملکرد کنترلی می باشند. یک عملکرد کنترلی به انرژی کنترل نیاز دارد، که از طریق حالاتی مانند: دستی، مکانیکی، هیدرولیک یا پنوماتیکی تامین می شود.

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک را می توان به عنوان استفاده از هوای تحت فشار برای برخی از حرکت های مکانیکی توصیف کرد. از نیروی پنوماتیک در شیرهای کنترل، صنایع مختلف مانند دندانپزشکی، ساخت و ساز و معدن استفاده می شود. سوخت نیروی پنوماتیک هوا است.

شیر کنترل پنوماتیک چگونه کار می کند؟

دریچه های کنترل پنوماتیکی می توانند با کمک محرک ها و نشانگر موقعیت، فشار را به صورت کنترل شده کاهش دهند. کنترل کننده ها می توانند نوسانات فشار را حس و سیگنال تامین هوا را به پوزیشنر پنوماتیکی ارسال کنند. یک پوزیشنر پنوماتیکی هوا را به دیافراگم می رساند که دریچه ای را باز می کند. فنرها به عنوان یک نیروی مخالف عمل می کنند که این امر باعث می شود، دریچه ها در صورت از دست دادن یا کاهش فشار هوای اعمال شده روی دیافراگم بسته شوند. شیرهای کنترل پنوماتیک به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شوند.

انواع شیر پنوماتیک چیست؟

هستند که بر اساس عملکرد، می توان آن ها را این گونه دسته بندی کرد:

  • شیر بدون برگشت
  • شیر کنترل جریان
  • شیر کنترل فشار
  • شیر کنترل جهت

شیر بدون برگشت

این شیر پنوماتیک برای کنترل جریان هوا کاربردی است. در این شیرها جریان هوا فقط از یکسو وارد می شود و در جهت دیگر جریان هوا همیشه مسدود می گردد. شیرهای غیر برگشتی خاصی وجود دارند که می توانند کنترل های پنوماتیکی را انجام دهند، مانند شیر چک، شیر شاتل، شیر اگزوز سریع.

شیر کنترل جریان

این شیر قبلیت تنظیم جریان هوا را دارد. به این صورت که جریان هوای عبوری از شیر را در زمانی که باز است, کنترل کند و حجم تنظیم شده در واحد زمان را حفظ می کند. شیرهای کنترل جریان در اشکال، اندازه ها و طرح های متفاوت هستند. با این حال، عملکرد اصلی آن ها یکسان است و آن هم کنترل جریان هوا است. یک نمونه معمولی از شیر کنترل جریان، شیر آب ساده نصب شده در خانه ها است. این شیر در کنترل سرعت سیلندرها و موتورهای هوا بسیار کاربرد دارد. سرعت سیلندرها یا موتورهای هوا به مقدار هوا بستگی دارد که توسط شیرهای کنترل جریان قابل کنترل است.

شیر کنترل فشار

شیرهای کنترل فشار عملاً در هر سیستم پنوماتیک و هیدرولیک یافت می شوند. آن ها در عملکردهای مختلفی از نگه داشتن فشار سیستم زیر حد مطلوب گرفته تا حفظ سطح فشار تنظیم شده در بخشی از مدار کمک می کنند. انواع مختلف شیرهای کنترل فشار عبارتند از: شیر محدود کننده فشار، شیر توالی فشار و شیر کاهنده فشار. همه آن ها معمولاً دریچه بسته هستند، به جز دریچه های کاهنده که معمولاً باز است. برای اکثر این شیرها، محدودیتی برای ایجاد کنترل فشار لازم ضروری است

شیر کنترل جهت

شیرهای کنترل جهت در سیستم های پنوماتیکی برای هدایت یا توقف جریان هوا یا روغن فشرده به دستگاه هایشان استفاده می شوند. آن ها احتمالاً پر استفاده ترین عناصر در سیستم های پنوماتیک هستند و می توانند به عنوان مثال برای به کار انداختن یک سیلندر، یک شیر صنعتی بزرگتر یا ابزارهای هوا استفاده شوند. شیرها می توانند دو یا چند پورت داشته باشند و عملکردهای مدار مختلفی را انجام دهند. شیرهای کنترل جهت را می توان با روش های مختلفی مانند راه اندازی دستی یا شیر برقی فعال کرد.

نتیجه گیری

شیر پنوماتیک تنظیم کننده اصلی جریان هوا و گاز فشرده در سیستم های پنوماتیکی است و به دلیل تنوع زیاد، قادر به انجام کارهای پیچیده و ساده مختلفی در کنترل جهت جریان می باشد. هر کدام از شیرها طراحی خاص خود را دارند. در وب سایت پرشین ابزار دقیق می توانید شیرهای پنوماتیک Burkert، SMC، Norgren، Airtac و Hpc را پیدا کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.