شیر برقی گاز چیست؟ | انواع و کاربرد شیر برقی گاز

شیر برقی گاز یکی از انواع شیرهای برفی مفید در مصارف گوناگون است.این شیرها، جریان گاز را در طیف گستردهای از کاربردهای صنعتی و مسکونی کنترل می کنند. در این مقاله آموزشی، ما نگاهی دقیق تر به عملکرد شیرهای برقی گاز، کاربردهایی که برای آنها استفاده میکنند و سازندگان کلیدی این نوع شیر برقی مفید میاندازد.

شیر برقی گاز چیست؟

شیر برقی گاز یکی از انواع شیربرقی است و یک شیر الکترومکانیکی می باشد که برای کنترل جریان مایعات یا گازها استفاده می شود. این شیرها به دلیل وجود مدارهای کنترل کننده زمان واکنش بسیار پایینی دارند و معمولاً در انژکتورهای سوخت استفاده می شوند. سیستم های اتوگاز از دسته های مختلفی از شیرها مانند دریچه های خاموش و قفل فیلتر استفاده می کنند که ممکن است با برق یا خلاء کار کنند. سیستم های دوسوخت معمولاً از شیرهای قطع کننده استفاده می کنند. هنگامی که یک سیگنال الکتریکی توسط شیر برقی گاز دریافت می شود، شیر را باز یا بسته می کند. بنابراین جریان گاز به داخل یک محفظه یا از طریق یک خط کنترل می شود.

از آنجایی که آن ها برای استفاده در کاربردهای خطرناک طراحی شده اند، از مواد مستحکم از جمله برنج، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم ریخته گری سبک وزن تولید می شوند.

انواع شیر برقی گاز

انواع شیر برقی گاز به دو دسته شیربرقی قطع کن گاز که به طور عمده در تاسیسات ساختمانی استفاده می شود و نوع دیگر شیربرقی تک ضرب و تدریجی است که برای کنترل شعله مشعل بکار می رود.

شیر برقی قطع کن گاز

از شیر برقی قطع کن گاز در ساختمان های مسکونی، صنعتی و اداری به منظور بالا بردن ایمنی ساختمان استفاده می شود. این شیرها به یک سنسور نشت گاز متصل می شوند و زمانی که سنسور نشتی گاز را حس کند به شیر برقی فرمان بسته شدن را می دهد و شیربرقی مسیر عبور گاز را مسدود می کند.

برای حفظ و ایجاد امنیت، سیستم باز شدن شیر را دستی در نظر گرفته اند زیرا این کار بعد از حصول اطمینان کامل از بر طرف شدن نشتی توسط نیروی انسانی انجام می شود. عملکرد این شیر را به صورت نرمال اپن است و ریست آن به صورت دستی انجام می شود.

شیربرقی گاز تک ضرب

شیربرقی گاز تک ضرب عمدتا در سیستم های موتورخانه و مشعل کاربرد دارد. این شیر متشکل از یک بدنه آلومینیومی و یک بوبین الکترومغناطیسی است. در این شیرها فشار نرمال حدوداً بین 350 تا 500 میلی بار می باشد.

شیر برقی تدریجی گاز

شیر برقی تدریجی گاز نیز در موتورخانه ها و مشعل بسیار کاربردی است و تفاوت آن با شیربرقی تک ضرب، تفاوت در زمان باز و بسته شدن شیر است. عملکرد این شیر به این صورت است که برای مقابله با شعله انفجاری، گاز به صورت آهسته و تدریجی وارد مشعل می گردد. پس از اینکه اشتعال انجام شد، کم کم دبی گاز را افزایش می دهد.

برنامه های کاربردی برای شیر برقی گاز

شیر برقی گاز را می توان در بسیاری از کاربردها برای دستگاه های تجاری و مسکونی استفاده کرد. کاربردهای تجاری شیر برقی گاز معمولاً شامل هر ماشین آلات پنوماتیکی است که از فشار گاز برای جابجایی قطعات خود استفاده می کند. تأسیسات تولیدی ممکن است از شیرهای برقی برای کنترل حرکت گازهای مورد استفاده در فرآیندهای تولید خود استفاده کنند.

کاربردهای مسکونی شامل شیرهای برقی مورد استفاده در داخل کوره می باشد. شیر برقی مشعل گازی در بخاری زمانی که گاز روشن شود و توسط چراغ پیلوت مشتعل شود تا گرما ایجاد شود، بکار می رود. خودروهایی که با گاز طبیعی کار می کنند از سوپاپ های برقی برای کنترل جریان گاز به داخل سیلندرهای موتور استفاده می کنند. در حالی که خشک کن های لباس گازسوز دارای شیر برقی گازی برای کنترل جریان گاز به داخل خشک کن هستند که به جلوگیری از آتش سوزی یا مسمومیت با گاز کمک می کند.

مزایای شیر برقی گازی برای کاربردهای سوخت در سیستم گرمایش به شرح زیر است:

عمر طولانی تر و قابلیت اطمینان بالاتر در محیط های سخت.

تجهیزات پشتیبانی کمتر و سطوح نگهداری پایین تر که منجر به کاهش هزینه های چرخه عمر میشود.

مصرف انرژی کمتر و افزایش زمان کارکرد تجهیزات.

سازگار با محیط زیست با تخلیه نکردن گاز در جو.

رعایت مقررات ایمنی فعلی.

معایب شیر بری گازی

از لحاظ تاریخی، شیرهای قطع کن گاز کنترل شده با پنوماتیک در مشعل های سیستم گرمایش فرآیند استفاده می شد. اما این واحدهای شیر برای کنترل نیاز به شیرهای پایلوت دارند و به تجهیزات و لوله کشی اضافی نیاز دارند که بر هزینه کلی می افزاید. همچنین دریچه های پنوماتیک در حین کار گاز متان را به اتمسفر خارج می کنند.

مصرف برق نسبتاً بالا و ناتوانی در مقابله با طیف گسترده ای از فشارهای کاری، این شیرها را برای مکان های دور لوله یا مخزن مناسب نمی کند. همچنین، اکثر سیستم های نصب شده با استفاده از فن آوری های قدیمی تر دریچه ها با مقررات ایمنی فعلی مطابقت نداشتند.

جمع بندی

در مطالب گفته شده به تعریف شیر برقی گازی و انواع آن پرداختیم. دانستیم که استفاده از شیرهای برقی گاز در مشعل های گاز صنعتی، دیگ های گاز اتمسفر و سایر کاربردهای مصرف کننده گاز چقدر مهم و ضروری است. پرشین ابزار دقیق طیف گسترده ای از شیرهای برقی گاز را برای کاربردهای متعدد ارائه می دهد. چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.