با کاربرد سنسور فشار هوا در صنایع مختلف آشنا شوید

کاربرد سنسور فشار هوا در زندگی صنعتی و مدرن امروز بسیار حائز اهمیت است. این سنسورها در زمینه پزشکی، صنعت خودرو سازی، صنعت هواشناسی و ... کاربرد فراوانی دارند به عنوان مثال، آن ها فشار خون را در بیماران انسانی کنترل می کنند و همچنین میزان اکسیژن و دی اکسید کربن جذب شده و منتشر شده به یک موجود زنده را پیگیری می کنند. از سنسورهای فشار هوا برای بررسی اینکه آیا بیمار هنوز نفس می کشد یا خیر استفاده می کنیم. در صورت عدم پاسخگویی از سوی بیمار، می توانید آن ها را احیا کرده و اقدامات بعدی را انجام دهید.

کاربرد سنسور فشار هوا در  صنعت خودرو سازی

سنسورهای فشار هوا که از انواع سنسور فشار در صنعت ابزار دقیق می باشند به تشخیص اینکه آیا درهای خودرو را بسته اید یا خیر کمک می کند. همچنین می تواند تشخیص دهد که کیسه هوای کابین کار می کند یا خیر. ترمزهای هیدرولیک جزء مهمی در ایمنی سرنشینان هستند. آن ها در مواقع لزوم به کاهش سرعت خودرو کمک می کنند و همچنین مسئول کاهش سرعت خودرو تا توقف هستند. اگر حسگر تشخیص دهد که فشار زیاد یا کافی در خطوط ترمز وجود ندارد، می تواند باعث واکنش فوری خودرو شود. برخی از پاسخ ها شامل کاهش قدرت یا فعال کردن زنگ هشدار است. سنسورهای فشار هوا در هر جزء از موتور خودرو کمک می کنند زیرا هوا برای تامین سوخت و اکسیژن برای احتراق آن بسیار مهم است. اگر سنسور فشار هوا منیفولد تغییرات فشار هوا را تشخیص دهد، به راننده در مورد مشکلات احتمالی هشدار می دهد.

سنسور فشار باد تایر نمونه دیگری از کاربردهای سنسورهای فشار هوا است. حسگرهای داخل لاستیک می توانند تشخیص دهند که آیا تایر در شرایط خوبی است یا خیر. اگر سنسورها تغییرات فشار را تشخیص دهند، آلارم می دهند. در بیشتر موارد، هشدار روی داشبورد خودرو است. هنگامی که یک حسگر فشار هوای بالا را در لاستیک تشخیص دهد، سیستم یک چراغ یا صدای هشدار را فعال می کند و تا زمانی که مشکل را برطرف کنید، قدرت را کاهش می دهد.

کاربردهای صنعتی سنسور فشار هوا

سنسورهای فشار هوا به طور گسترده در تنظیمات صنعتی ضروری هستند. آن ها فشار بیش از حد هوا یا کمبود فشار هوا را کنترل می کنند. به عنوان مثال، یک خط لوله تحت فشار می تواند مقدار قابل توجهی نیرو ایجاد کند. نیرویی که به اندازه کافی قوی باشد که در صورت پارگی لوله و دیواره های اطراف آن آسیب ببیند. ما سنسورهای فشار هوا را روی خطوط لوله نصب میکنیم. آنها به تشخیص نشتی یا افزایش فشار کمک می کنند و بلافاصله منبع تغذیه را قبل از اینکه خطرناک شود خاموش می کنند. بسیاری از صنایع به سنسورهای فشار هوا نیاز دارند. آن ها به نظارت و کنترل فشار در کارخانه های خود کمک می کنند. به عنوان مثال می توان به کارخانه های تولید مواد غذایی، کارخانه های شیمیایی و معادن اشاره کرد.

همچنین سنسورهای فشار هوا برای کنترل میزان هوای عرضه شده مناسب هستند. به عنوان مثال، یک کپسول آتش نشانی تحت فشار گاز حاوی گاز فشرده در ظرف است.

کاربرد سنسور فشار هوا در صنعت پزشکی

سنسورهای فشار هوا فشار خون را کنترل می کنند که برای نظارت بر سلامت بیمار ضروری است. اگر فشار خون یک فرد خیلی پایین بیاید، می تواند برای او خطرناک باشد. فشار خون پایین نیز می تواند منجر به مشکلات ریتم قلب شود و با افزایش خطر سکته مغزی همراه است. سنسورهای فشار هوا تغییرات فشار هوای اطراف ارگانیسم را تشخیص می دهند. در صورت تغییر بیش از 1 کیلو پاسکال به پزشکان هشدار می دهد (کیلو پاسکال واحد اندازه گیری است که برابر با 1 بار یا تقریبا 14 psi است).

کاربرد سنسورهای فشار هوا در هوا شناسی

سنسورهای فشار هوا در تشخیص فشار اتمسفر ضروری هستند. فشار با آب و هوا تغییر می کند، به طوری که سنسورهای فشار هوا می توانند آب و هوا را پیش بینی کنند. اگر فشار هوا به طور ناگهانی و قابل توجه کاهش یابد، احتمال وقوع طوفان شدید وجود دارد. نظارت بر فشار اتمسفر همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد شرایط آب و هوایی مختلف ارائه دهد. آن ها شامل طوفان های گرد و غبار، طوفان های برفی، طوفان های بارانی هستند. این ها شرایط آب و هوایی هستند که می توانند خطری ایجاد کنند یا زندگی روزمره را مختل کنند.

سنسورهای فشار هوای بارومتریک سالهاست که فعال هستند. آن ها را در یک ساختمان کوچک یا اتاق جدا شده از بیرون قرار می دهند. در داخل ساختمان مهر و موم شده یک پمپ هوا است که هوا را از بیرون پمپاژ می کند تا زمانی که فشار اتاق با اتمسفر اطراف برابر شود. سنسور فشار تغییرات فشار را اندازه گیری می کند و آن ها را با آنچه که در اولین روشن کردنش تنظیم شده بود مقایسه می کند.

جمع بندی

ما امروز در مقاله ای دیگر از گروه بازرگانی پرشین ابزار دقیق به بررسی سنسورهای فشار پرداختیم. دانستیم که استفاده از این ابزار در زندگی صنعتی و مدرن امروز چقدر حائز اهمیت است. سنسور فشار هوا در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، دارو سازی، صنایع نفت و گاز، صنعت تولید غذا و ... کاربرد فراوانی دارد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.