8 ویژگی برای انتخاب ترمومتر لیزری

دماسنج لیزری یا همان ترمومتر، دماسنج غیرتماسی است که بدون اینکه با اجسام تماسی داشته باشید و به آنها برخورد کند بر اساس ویژگی‌های دیگری مانند اندازه‌گیری انرژی بازتاب شده از سطح آنها، دما را اندازه‌گیری می‌کند. ترمومتر لیزری یک ابزار همه‌کاره است که به‌جز کاربرد آن در صنعت مصارف بسیاری دارد. در این مقاله به بررسی انتخاب ترمومتر لیزری مناسب و راهنمای خرید ترمومتر می‌پردازیم.

کاربرد ترمومتر لیزری یا دماسنج مادون قرمز در صنایع مختلف

یکی از مهم ترین پارامترهای مهم و تأثیرگذار در خرید ترمومتر لیزری هدف مصرفی آن است و وقتی با مدل های مختلف ترمومتر لیزری آشنا باشید، می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. از جمله مصارف گوناگون ترمومتر لیزری می توان به موارد زیر اشاره داشت

دماسنج پزشکی

یکی از پرکاربردترین و بهترین مصارف ترمومتر، استفاده آن در پزشکی است. استفاده سنتی از اندازه گیری دمای بدن شاید خیلی با رعایت بهداشت و همچنین دقت در اندازه گیری همسو نباشد به همین دلیل استفاده از دماسنج لیزری علاوه بر رعایت بهداشت می تواند به صورت دقیق دمای بدن را اندازه گیری کند. فقط کافی است دماسنج مادون قرمز را نزدیک پیشانی قرار داده تا میزان دمای بدن را بسنجد. اگر شما در حوزه پزشکی فعالیت می کنید دماسنج لیزری بسیار مناسب شما است.

ترمومتر در آشپزی

از دماسنج لیزری در صنعت آشپزی هم بسیار استفاده می شود. برای اینکه بتوان ترکیبات دقیق و درستی را ایجاد کرد باید از دمای دقیق مواد غذایی اطلاع داشت و با استفاده از دماسنج لیزری به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و دمای مواد غذایی بدون تماس دماسنج با مواد غذایی اندازه بگیرید.

ساختمان سازی

از دیگر کاربردهای مهم دماسنج لیزری استفاده آن در ساختمان سازی است. اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا تمام دیوارها به صورت درست عایق شده اند و دما در کل سطح به یک اندازه است می تواند در ذخیره و مصرف انرژی تأثیرگذار باشد. همچنین استفاده از این دستگاه در میزان دقت اندازه گیری بسیار تأثیرگذار است.

مادون قرمز مکانیکی

زمانی که اتومبیل ها به مدل طولانی کار می کنند حرارت بسیار زیادی دارند که نمی توان از نزدیک آن را اندازه گرفت و بسیار خطرناک است و همچنین در بعضی از تعمیرات داغ بودن موتور بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل مکانیکی ها از دماسنج لیزری برای اندازه گیری میزان حرارت اجزای مختلف ماشین استفاده می کنند

پیرومتر دیجیتالی برای کار با برق

سطوحی مانند تابلو برق ها، دکل ها و.. قابل لمس نیستند از طرفی اندازه گیری دما نیز بسیار اهمیت دارد. در این شرایط استفاده از دماسنج لیزری بسیار مناسب است.

راهنمای خرید دماسنج لیزری

در هنگام خرید دماسنج لیزری باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوان به راحتی مناسب ترین دماسنج را برای کار خود را تهیه کنید. همچنین دما سنج های لیزری انواع مختلفی دارد که در صفحه محصولات ترمومتر لیزری می توانید انواع آنها به همراه قیمت را مشاهده کنید، اما بازهم در هنگام تهیه ترمومتر لیزری به این موارد توجه داشته باشید

وزن و اندازه ترمومتر

در هنگام خرید ترمومتر به وزن و اندازه آن توجه ویژه ای داشته باشید. شاید محصولات جدید همگی دیجیتال باشند؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید آن را دستتان بگیرید و درصورتی که سنگین باشد یا اندازه بزرگی داشته باشد مناسب شما نباشد.

میزان دقت دماسنج مادون قرمز

دماسنج های مادون قرمز، به اندازه دما سنج های سنتی که برای اندازه گیری دمای بدن در پزشکی استفاده می شود دقت دارند و نتایج تحقیقات ثابت کرده است که اختلاف زیادی باهم ندارند. لازم به ذکر است که بدانید دماسنج لیزری، دمای یک نقطه از سطح را اندازه می گیرد پس برای محاسبه میزان دقت اندازه گیری، شرایط یکسانی را ایجاد کنید.

محدوده دمایی پیرومتر

یکی از مهم ترین ویژگی ها در خرید دماسنج مادون قرمز است. لازم به ذکر است که دما سنج های لیزری قادر هستند دماهای پایین تر از 50 درجه و بالاتر از 500 درجه را اندازه گیری کنند. اما دماسنجی که قادر است دمای بالا 100 درجه را اندازه بگیرد بسیار گران تر است و ممکن است اندازه گیری چنین دمایی برای شما نیاز نباشد.

واحد اندازه گیری دما

معمولاً اکثر ترمومترهای لیزری قادر هستند واحد دمای اندازه گیری شده را به صورت دستی تنظیم کرد که هم بر حسب فارنهایت و هم بر حسب سانتی گراد نمایش دهد. اما در هنگام انتخاب به این نکته نیز توجه داشته باشید.

کاربرد راحت

استفاده از دماسنج لیزری بسیار راحت است؛ اما اگر برای مصرف خانگی قصد استفاده از آن را داشته باشید، در بعضی مواقع که در کنار استفاده از دماسنج لیزری از ابزار دقیق های دیگری استفاده می کنید، نیاز است که دماسنج خود را در کمربند خود ببیند یا از کیف ابزار آویزان کنید؛ بنابراین باید به کاربرد و استفاده راحت از آن نیز فکر کنید.

محدودیت قابلیت انتشار

قابلیت انتشار یعنی نسبت انرژی بازتابی از سطح جسم به انرژی بازتاب شده از سطح جسم سیاه در یک دمای ثبات است. این عدد بین 0 الی 1 متغیر است. اگر قصد اندازه گیری سطوح شفاف و براقی مثل شیشه، چدن یا فولاد جلادار را دارید این دماسنج مناسب نیست چرا که قابلیت انتشار در این دماسنج ثابت است و باید دما سنجی خرید کنید که قابلیت انتشار متغیری داشته باشد.

منبع تغذیه

اکثر ترمومترهای لیزری با باتری های قلمی و نیم قلمی کار می کنند؛ اما در بازار، بعضی از آنها قابلیت شارژ شدن مجدد نیز دارند که انتخاب آن به خود شما بستگی دارد.

خاموشی خودکار

این یک مزیت قابل توجه است که برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش طور عمر باتری باید به آن توجه داشت. البته اکثر ترمومترها بعد از 10 الی 15 ثانیه به صورت خودکار در صورت عدم استفاده خاموش شود.

در این مقاله سعی بر آن بود که درمورد کاربردهای مختلف ترمومتر لیزری که یکی از محصولات ابزار دقیق کنترل دما است به صورت کامل صحبت کنیم تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. درصورتی که هرکجا اسم ترمومتر، پیرومتر دیجیتالی، مادون قرمز،دماسنج مادون قرمز دیجیتال، دماسنج بی سیم، دماسنج دیجیتال بی سیم شنیدید بدانید منظور همان ترمومتر لیزری است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت لیست قیمت ترمومتر با تیم پرشین ابزار دقیق تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.