6 نکته مهم در انتخاب بهترین سنسور فشار

سنسور فشار از مهم ترین و پرکاربردترین قطعه الکترومکانیکی است که به نسبت ساختار پیچیده ای دارد و در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. در هنگام انتخاب هر قطعه چه بزرگ و چه کوچک به خاطر تأثیر مستقیمی که بر نتیجه اندازه گیری و در نتیجه محاسبات دارد باید به نکاتی توجه کنید. در این مقاله به بررسی 6 نکته مهم که در هنگام انتخاب سنسور فشار باید به آن توجه کنید صحبت می کنیم.

دقت حسگر فشار

درواقع مهم ترین و اصلی ترین عامل در انتخاب ابزار دقیق و همچنین انتخاب محصولات ابزار دقیق فشار سنج میزان دقت اندازه گیری است. میزان دقت اندازه گیری به معنای اختلاف موجود میان مقدار واقعی و میزان اندازه گرفته شده توسیط سنسور فشار است. لازم به ذکر است که خطا عوامل متعددی دارد مانند:

Zero point error :جابه جایی نمودار به سمت بالا یا پایین

Span error :خطایی که روی شیب نمودار خروجی سنسور اثر می گذارد

خطای خطی : تغییر نمودار خطی به منحنی

عدم تکرارپذیری: اندازه های مختلف در هر بار اندازه گیری

هیسترزیس: تفاوت مقدار اندازه گیری شده موقع افزایش فشار در یک نقطه خاص به هنگام کاهش فشار در همان نقطه

سنسور فشار می تواند مقادیر متفاوتی را برای فشار یکسان ارائه دهد، بسته به اینکه تغییرات فشار روبه بالا یا روبه پایین است. این پدیده پسماند فشار یا هیسترزیس فشار نامیده می شود. عوامل اصلی ایجاد هیسترزیس فشار، خواص دیافراگم گیج فشار سنسور فشار مورداستفاده در تبدیل تغییرات انحنای دیافراگم به تغییرات مقاومتی است. تأخیر فشار حرارتی تحت تأثیر شرایط اندازه گیری مانند دما و زمان خشک شدن است و به صورت درصدی از مقیاس کامل در طول CTR بیان می شود.

دیجیتال یا آنالوگ بودن سنسور فشار

ابزارهای اندازه گیری دیجیتال سرعت بیشتری داشته و به دلیل میزان دقتی که سنسورهای دیجیتالی نسبت به سنسورهای آنالوگ دارد، استفاده از آنها نیز به مراتب بیشتر است. اما حتی با این میزان دقت هنوز هم سنسورهای فشار آنالوگ کاربردها مخصوص خود را دارند.

سنسورهای آنالوگ خروجی را به صورت ولتاژ و جریان تقسیم بندی می کنند که معمولاً مطابق با استاندارد جریان بین 20-0 یا 20-4 میلی آمپر و ولتاژ 0 تا 10 یا 0 تا 5 قرار می گیرند. سنسورهای دیجیتالی هم خروجی را به صورت بیت های 0 و یک نمایش می دهد که با فرمت های استاندارد صنعتی مطابقت دارد.

محل نصب

هر حسگر فشاری بسته به تکنولوژی که برای تولید آن استفاده شده است، در محدوده خاصی از دما و فشار می تواند عمل کند و این محدوده می تواند بر اساس پارامترهای مانند دما، شوک، ارتعاش و تداخل الکترومغناطیس متفاوت باشد. یا اگر قصد دارید این سنسور را در محیط خارجی نصب شود و مدام در معرض گردوغبار است باید توجه ویژه ای به حفاظت از آن داشته باشد.

همچنین در بعضی مواقع بسته به شرایطی که محیط نصب دارد ممکن است از مدارهای اضافه یا دیگر ابزارها برای محافظت از حسگر استفاده کنید. به طور مثال اگر سنسور فشار در معرض مواد خورنده قرار می گیرد باید برای ایمنی آن اقدامات لازم را در نر بگیرید.

گواهینامه های ایمنی

استاندارد ساخت علاوه بر تعیین میزان دقت اندازه گیری سنسور فشار، قابلیت تعیین میزان خطرات در محیط نصب را نیز دارد. در این محیط های خطرناک معمولاً ترکیبات و گازهایی قابل اشتعال وجود دارد و ممکن است باعث انفجار شوند. به همین دلیل سنسور فشار باید تأییدیه های ATEX و IECE را داشته باشد. همچنین استانداردهایی برای واحد اندازه گیری تعیین شده است. واحدهای psi و bar از پرکاربردترین واحدهای اندازه گیری در صنعت است. میزان تبدیل آنها هر 1 بار برابر است با 14.50psi.

نوع کاربرد

در انتخاب نوع سنسور فشار کاربرد آن بسیار مهم است. اینکه شما از سنسور فشار در یک محیطی استفاده می کنید که لرزش زیادی دارد، باید از حسگر فشار خازنی استفاده کنید چرا که همان طور که در مقاله بیان شد ارتعاش و لرزش تأثیر زیادی در دقت دستگاه دارد و می تواند نتایج را به کلی عوض کند. از طرفی سنسورهای پیزوالکتریک دارای مقاومت حرارتی خوبی است و می تواند دامنه گسترده ای از فشار را اندازه بگیرد. و به طور کلی اساس کار انواع ترانسمیترفشار با یک دیگر تفاوت دارد.

نوع طراحی سنسور فشار

شناخت انواع سنسورهای رایج، اصول کار و نحوه استفاده از آنها به متخصصین در انتخاب اولیه کمک می کند تا مناسب ترین سنسور را برای کاربرد موردنظر انتخاب کنند. نوع ماده و ساختاری که سنسور فشار دارد بر محدوده اندازه گیری، عوامل محدودکننده و عوامل پایداری طولانی مدت تأثیر قابل توجهی دارد. درک ویژگی های خروجی الکتریکی و مدار موردنیاز برای تعامل با سیستم الکترونیکی میزبان (که معمولاً یک سیستم کنترل مبتنی بر میکروکنترلر است) به درک تأثیر انتخاب سنسور فشار بر مجموعه الکترونیکی کمک می کند

در بعضی از مجموعه ها و صنعت دیده شده است که برای اینکه هزینه کمتری را پرداخت کنند دستگاه هایی باکیفیت پایین خریداری می کنند درصورتی که باید بدانید دقت و کیفیت هر ابزار دقیق مهم است چه این دستگاه سنسور فشار باشد، چه یک مانومتر یا یک گیج فشار، انتخاب درست و اصولی آن حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. ما در پرشین ابزار دقیق برای اینکه شما انتخاب صحیح داشته باشید در کنار شما هستیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.