کاربرد تجهیزات ابزار دقیق در صنایع مواد غذایی

صنعت غذایی، دارویی و آشامیدنی به قدری حساس است که کوچک ترین ناخالصی و تغییر در میزان نسبت اندازه مواد اولیه و دمای نامناسب باعث ایجاد مشکل شده و تبعات جبران ناپذیری از جمله خرابی محصول، برگست محصول، خرابی دستگاه و بیماری را به همراه داشته باشید. اما راه هایی برای پیش گیری و جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که در این مقاله له توضیح آنها می پردازیم.

معرفی ابزار دقیق در صنایع غذایی

یکی از مهم ترین کاربردهای تجهیزات ابزار دقیق استفاده از آنها در صنعت مواد غذایی است که با استفاده از سنسور ها میتوان مراحل تولید را تحت نظر گرفته و کیفیت تولید محصول را کنترل کرد. لازم به ذکر است که بدانید این سنسور ها خود از مواد بسیار با کیفیت ساخته شده اند همچنین دارای طراحی بهداشتی هستند و در مقابل نفوذ آب و دما مقاوم هستند. همچنین باید در نظر داشته باشید برای استفاده از سیال هایی که قدرت خورندگی دارند باید نکات لازم را رعایت کرد. در صنایع غذایی و دارویی هر کدام از تجهیزات ابزار دقیق برای اندازه گیری سطح، دما، جریان و یا فشار مورد استفاده قرار می گیرد و مستقیم با محصول در ارتباط هستند به همین دلیل باید استاندارد های لازم را برای استفاده از آنها رعایت کرد.

استفاده از فناوری الکترونیک این قدرت را به تامین کنندگان تجهیزات ابزاردقیق داده است که از این تکنولوژی برای خود استفاده کنند. سیستم های جمع آوری و پردازش سیگنال، شرایط حاکم بر فرآیند را بررسی می کنند و مشکلات خرابی قطعه داخلی را تشخیص می دهند. این حلقه الکتریکی توسط ترانسمیتر فشار کنترل می شود و می تواند سیگنال 4 الی 20 میلی آمپر را شناسایی کند و هشدار های لازم را به اپراتور بدهد.

نمونه هایی از استفاده از ابزار دقیق در صنایع مواد غذایی:

  • - نظارت بر فرآیند پخت گوشت، شیرینی و سایر غذاهای آماده
  • - اطمینان از سازگاری برای تجهیزات خودکار برش گوشت، پنیر یا نان
  • - استفاده از تصویربرداری دیجیتال برای شناسایی و طبقه بندی مواد تشکیل دهنده
  • - اندازه گیری میزان رطوبت در محصولات پخته شده و سایر غذاهای آماده
  • - تجزیه و تحلیل چگالی مایع الکل، لبنیات و سایر نوشیدنی ها
  • - نظارت بر دما برای پاستوریزه کردن شیر و سایر محصولات لبنی
  • - پردازش زباله های جامد و سیال برای انطباق با استانداردهای پایداری زیست محیطی

مزایای استفاده از ابزار دقیق در صنایع غذایی و نوشیدنی

استفاده از ابزار دقیق مانند لول ترانسمیتر، ترمومتر، گیج فشار و ... دارای یک سری مزایا است که باعث می شود کیفیت تولید افزایش پیدا کند. از جمله سایر مزایای استفاده از تجهیزات ابزار دقیق میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

- استفاده از ترانسمیتر دما باعث می شود فرآیند پخت و سرخ کردن را کنترل کرد، دمای مناسب برای ترکیب کردن را پیدا کرد، دمای مناسب برای پاستوریزه کرده و محصولات لبنی و فرآیندهای انجماد انجام می شود. حفظ درجه حرارت مناسب در تولید و نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده از ترانسمیتر دما بسیار مهم است.

- از لول سوئیچ و لول ترانسمیتر برای نشانگر سطح و تولید نوشیدنی استفاده می شود که دقت و بسته بندی محصولات نوشیدنی را افزایش داده و باعث کنترل بهتر فرآیند تولید می شود.

فلومتر ها دبی مایعات را اندازه گیری می کنند و در بسیاری از صنایع مفید هستند. فلومتر را می توان دقیقاً بر اساس نیاز مجموعه تنظیم کرد و قابلیت تنظیم بر واحد های اندازه گیری مختلف را دارد.

ویژگی های تجهیزات ابزار دقیق در استفادهاز صنایع مواد غذایی

سنسور ها و گیج فشار و سایر تجهیزات ابزاردقیق که در صنعت غذایی مورد استفاده قرا ر می گیرد، باید از جنبه های بهداشتی مورد تایید سازمان وزارت بهداشت باشد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تجهیزات باید مقاوم نسبت به مواد خورنده باشد.
  • در دماهای بالا و استفاده در فرآیندهای تمیز کردن در محل و عفونی کردن در محل مقاوم باشند.
  • امکان ایجاد رشد باکتری در ماژول های نصب شده نباشد.
  • برای جدا سازی سنسور فشار از محصول از مهر و موم دیافراگم استفاده شود.

استانداردهای نصب تجهیزات ابزار دقیق

مجموعه از قوانین و اصولی که برای استفاده از تجهیزات بهداشتی در کنترل فشار، دما و سطح وجو دارد که با رعایت استاندارد های سازمان غذا و دارو و گروه مهندسی و طراحی بهداشتی اروپا مطابقت دارد. از جمله نکات مهم در استفاده از تجهیزات ابزار دقیق نحوه نصب ابزار است که باید در هنگام تهیه ابزار دقیق به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

سخن آخر

اگر شما در مجموعه ای فعالیت دارید که استفاده از ابزار های اندازه گیری و همچنین محصولات ابزار دقیق کنترل دبی محصولات ابزار دقیق کنترل دما گیج فشار  و ... برای شما از اهمیت بالایی دارد، بایستی از تامین کننده مورد اطمنیانی این محصولات را تامین کنید پرشین ابزار دقیق با تجربه چندین ساله در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق آماده ارائه خدمات در خصوص فروش این تجهیزات است. شما می توانید برای کسب اطلاعات و همچنین دریافت مشاوره با تیم ما در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.