معنی نمادها روی گیج فشار

گیج فشار یکی از تجهیزات کاربردی برای اندازه گیری فشار است. برای هر کالایی باید گیج فشار مناسب آن انتخاب شود که به صورت درست و اصولی نصب شده است. بنابراین انتخاب گیج فشار مناسب، وظیفه یک متخصص است که به دستگاه و شرایط نصب آن تسلط داشته دارد. روی صفحه گیج فشار علامت هایی وجود دارد که هر کدام معنایی دارد. قابل ذکر است که بر روی دستگاه های مشابه که توسط شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند، نمادهای مذکور یکسان و مشترک است. در این نوشتار قصد داریم این نمادها را بطور کامل معرفی کنیم.

گیج فشار دارای دو استاندارد EN 837 و استاندارد ASME B40.100 است که ما به معرفی استاندارد اول یعنی EN 837 می پردازیم. معمولا گیج های فشار انواع مختلفی است که سیالات مختلفی را اندازه گیری می کنند. معمولا نماد روی آنها در جزئیات با هم متفاوت است که در راستای هدف مورداستفاده مفاهیم مختلفی دارد. به طور کلی بعضی از این نماد ها باهم مشترک هستند در تصویر نمادها و علایم مختلف گیج فشار را مشاهده می کنید که به ترتیب همه آنها را معرفی می کنیم.

EN 837 - 1

نشان دهنده استانداردی است که گیج فشار براساس آن طراحی و تولید شده است. این استاندارد از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول که با نماد EN 837 - 1 شناخته می شود بیانگر این موضوع است که حسگر به کار رفته در این گیج از نوع Bourdon tube است.

بخش دوم و سوم این استاندارد را در جدول زیر مشاهده می کنید.

EN 837 - 1 این نماد بر روی گیج فشاری دیده می شود که حسگر آن از نوع بوردن تیوب است
EN 837 - 2 این بخش مرتبط با انتخاب و نصب گیج فشار است.
EN 837 - 3 به گیج های فشار کپسول (Capsule) و دیافراگمی (Diaphragm) اشاره می کند.

نماد C

گیج فشار بوردون تیوب انواع مختلفی داد که هر نوع با یک نماد نمایش داده می شود و ویژگی های خاص خودش را دارد. تفاوت سه نوع گیج فشاری که بوردن تیوب هستند را در ادامه می خوانید.

نوع C

که نماد آن شبیه حرف C انگلیسی است، حسگر تایپ C است. این حسگر برای سنجش فشار مثبت، وکیوم و ترکیبی به کار می رود. برای انتقال حرکت از بخش مکانیکی به عقربه ها، یک لینک اتصال دارد. زاویه چرخش عقربه ۲۷۰ درجه است.

حسگر نوع لوله حلقوی

مناسب برای اندازه گیری فشار مثبت، وکیوم و ترکیبی است. به تقویت کننده مکانیکی نیاز ندارد. همچنین لینک اتصال در ان تعبیه نشده است. مناسب برای اندازه گیری فشار تا حداکثر ۶۰۰ بار است.

نوع لوله حلزونی

حساسیت و دقت این نوع بالاتر از نوع C است. توانایی اندازه گیری فشارهای بالا را دارد و زاویه چرخش آن ۳۶۰ درجه است.

واحد های اندازه گیری روی گیج

معمولا بسته به اینکه از گیج فشار برای چه سیالی در چه حجمی مورد استفاده قرار می گیرد، گیج فشار متفاوتی استفاده می شود.معمولا نمادهایی که روی گیج فشار نمایش داده میشود شامل موارد زیر است :

psi به معنای پوند بر اینچ مربع است.

Bar: واحد اندازه گیری فشار توسط این گیج است.

درجه بندی روی گیج

درجه بندی دارای اهمیت زیادی است تا اپراتور قادر به خواندن صحیح فشار باشد. اکثر گیج ها دارای زاویه ۲۷۰ درجه هستند. ممکن است یک یا دو درجه بندی داشته باشند. اگر دو درجه بندی داشته باشد به این معنی است که همزمان درجه فشار را بر مبنای دو واحد نشان می دهد. درجه بندی داخلی که قرمز رنگ است برحسب bar و درجه بندی خارجی که سیاه رنگ است برحسبpsi می باشد.

عقربه

که نشان دهنده اندازه فشار است.

حباب

بالای گیج فشار قسمت حباب مانندی دارد که میزان روغن را نشان می دهد. در هنگام استفاده از گیج های فشار باید توجه وّزه ای به میزان روغن آن داشته باشید تا دقت دراندازه گیری افزایش پیدا کند.

CE

نشان دهنده استاندارد اروپا است.

مثلث مشکی رنگ

در برخی از انواع گیج فشار بوردن تیوب، مثلث مشکی رنگی در انتهای درجه بندی وجود دارد. وجود این مثلث نشان می دهد که گیج فشار از نوع full-sclae value است. این مثلث حداکثر فشار قابل اندازه گیری توسط فشارسنج در حالت دائمی را نشان می دهد.

برند گیج

در انتهای این صفحه نام برند یا علامت اختصاری تولید کننده درج می شود.

نکات پایانی

برای درک بهتر از هر دستگاهی مانندمحصولات ابزار دقیق فشار سنج لازم است تا نحوه عملکرد آن را بدانیم. یکی از راه های شناخت تجهیزات و کارایی هر دستگاهی، آشنایی با نمادها یا علایمی است که بر روی قسمت های مختلف آن درج شده است. در اغلب موارد نمادهای موجود بر روی دستگاه های مشابه که توسط برندهای مختلف تولید می شوند، یکسان است. زیرا از استانداردهای بین المللی در تولید محصولات خود استفاده می کنند تا هم کاربر یا اپراتور دستگاه دچار سردرگمی نشود و هم امکان عملکرد بهینه دستگاه با توجه به نمادهای موجود مهیا باشد. در این حالت دستگاه آسیبی نخواهد دید. برای آشنایی بیشتر با ابزار دقیق و همچنین دریافت مشاوره می توانید با تیم پرشین ابزار دقیق تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.