کاربرد تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت

تجهیزات ابزار دقیق وسایلی هستند که در تمامی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بطور دائم مورد استفاده قرار می گیرند، این تجهیزات برای کنترل و نظارت به کار می روند. در حقیقت ابزار دقیق به کنترل دما، فشار، سطح مایعات و جریان آنها در بخش های مختلف این صنایع کمک می کنند.

عموما نصب و راه اندازی این ابزار ساده است و علاوه بر اینکه مقرون به صرفه هستند، طول عمر مفید بالایی دارند. در ادامه به بررسی و معرفی کاربرد تجهیزات ابزار دقیق در صنعت نفت می پردازیم که شامل وسایل و ابزاری همچون حسگر، نشانگر، کنترل کننده و ... می باشند.

اهمیت استفاده از تجهیزات ابزار دقیق در پتروشیمی

حفظ ایمنی در پالایشگاه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تامین تجهیزات ابزار دقیق در پتروشیمی به معنای تامین امنیت آن است. زیرا اکثر موادی که در پتروشی و صنایع نفت و گاز به کار می روند قابلیت اشتعال دارند، سمی هستند و ممکن است در اثر کوچک ترین بی احتیاطی سبب بروز حوادث ناگوار شوند. بنابراین اولین اهمیت استفاده از ابزار دقیق در زمینه تامین امنیت مجموعه است. مزیت دیگر استفاده از این ابزار کمک به کنترل دقیق و عملکرد بهتر دستگاه هاست که نتیجه آن، خروجی با کیفیت فرایندهای جاری در پتروشیمی است.

انواع ابزار دقیق مورد استفاده در صنعت نفت

تجهیزاتی که برای کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه ها و مخازن یا خطوط لوله در صنایع نفت و پتروشیمی استفاده می شوند به دو نوع ابزارهای ورودی و ابزارهای خروجی تقسیم می گردند. ابزار ورودی غالبا برای کنترل و سنجش جریان (فلومتر)، دما (دماسنج) و فشار سیالات یا سطح گازها به کار گرفته می شود. ابزارهای خروجی که شامل سه نوع حسگر (شامل سنسورهای دما، سنسورهای فشار، سنسورهای جریان سنج و سنسورهای سطح سنج)، ترانسمیتر (به منظور اندازه گیری کمیت های فیزیکی) و ترانسدیوسرها (تبدیل سیگنال خروجی از سنسور به سیگنال الکتریکی) هستند که مواقع اعلام هشدار استفاده می شود.

تجهیزات و ابزار دقیق برای سنجش دما

از ابزار دقیق برای کنترل دما در پالایشگاه ها استفاده می شود، این ابزار در تنظیم شیرهای سوخت به کار می روند. در موارد بحرانی از دستگاه های میدانی اتومات و یا دستی برای سنجش میزان دما استفاده می شود. مزیت استفاده از این ابزار این است که مانع خراب و یا از کار افتادن دستگاه ها می شود. از حسگر مقاومتی دما (RTD) و یا ترموکوپل برای بررسی دمای سیالاتی استفاده می شود که در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. از نشانگرهای دمای (TI) به منظور کنترل دما و عملکرد مبدل های حرارتی استفاده می شود. مبدل حرارتی ابزاری است که سبب تغییر دمای سیالات از سرد به گرم و یا بالعکس می شود.

تجهیزات و ابزار دقیق برای سنجش فشار

در اکثر فرایندهایی که در پالایشگاه های نفت و گاز جریان دارند استفاده از ابزار دقیق کنترل فشار ضروری است. بسیاری از این فرایندها نیازمند فشار خاصی هستند. سنسور فشار (PE) وظیفه اندازه گیری فشار را دارند و این فشار را به وسیله سیگنال به کنترل کننده های فشار (PIC) منتقل می کنند. در واقع وظیفه کنترل کننده فشار این است که با تنظیم کردن میزان فشار بر روی شیر کنترل (PCV) میزان مواد ورودی به فرایند را کنترل می کند. بدین ترتیب فشار مناسب برای هر فرایند کنترل و رصد می شود.

تجهیزات و ابزار دقیق برای سنجش فلو

فلومتر یک ابزار دقیق است که برای کنترل و سنجش اندازه گیری جریان گاز و سایر مواد در خطوط لوله و سایر بخش ها کاربرد دارد. اندازه گیری و کنترل توان عملیاتی یک پتروشیمی بر مبنای استفاده از ابزار دقیق سنجش فشار انجام می شود. کمپرسور وسیله ای است که سبب جریان سیالات می شود و توسط فشار سنج کنترل می شود.

تجهیزات و ابزار دقیق برای سنجش سطح

اندازه گیری ارتفاع سطح از جمله فرآیندهایی است که برای کنترل سطح مخازن و جلوگیری از سرریز شدن صورت می گیرد. معمولا اندازه گیری سطح به کمک تجهیزاتی مانند لول سوئیچ ، سطح سنج و لول ترانسمیتر است.این تجهیزات معمولا برای سیالات و مایعات کاربرد دارد و در هنگام انتخاب نوع ابزار، باید به نوع ماده هم توجه داشته باشید.

نکته پایانی

تامین تجهیزات ابزار دقیق برای تاسیسات پتروشیمی و یا در پالایشگاه، تامین ایمنی در این واحدها را تضمین می کند مشروط بر ایم. به عبارت دیگر به دلیل وجود مواد قابل احتراق و سمی با میزان بالا در تاسیات و یا پایگاه های پتروشیمی و نفت، استفاده مداوم از ابزار دقیق به منظور سنجش و کنترل فرایندهای در جریان حیاتی است. علاوه بر این استفاده از ابزار دقیق سبب می شود کیفیت خروجی فرایندهای این تاسیسات افزایش پیدا کند. به همین دلیل استفاده از تجهیزاتی که به صورت دقیق بتواند اندازه گیری کند بسیار مهم است. در تیم پرشین ابزار دقیق می توانید از اصل بودن تمام تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.