نحوه کالیبره کردن ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار از جمله ابزاری است که در صنایع مختلف برای اندازه گیری فشار و سایر پارامترها مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد زیادی دارد. ترانسمیتر نیز مانند سایر ابزار، برای اینکه کارکرد مطلوب و بهینه ای داشته باشد نیاز به نگهداری و تعمیر دارد. یکی از کارهایی که به بهتر شدن عملکرد این ابزار کمک می کند کالیبره کردن آن است. اهمیت عملکرد این ابزار از آنجا نشات می گیرد که اپراتورهای کارخانه و سایر دستگاه ها به اندازه گیری های دقیقه و بهینه این ابزار متکی هستند. با گذشت زمان ممکن است این عملکرد افت پیدا کند به همین دلیل کالیبره کردن آنها ضروری است. در این مقاله روش کالیبره کرده این ترانسمیتر را مرحله به مرحله بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

کالیبراسیون ترانسمیتر فشار به چه معناست؟

کالیبراسیون به مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد اندازه گیری گفته می شود که بتوان میزان خطای این ابزار نسبت به استاندارد موردنظر را سنجید تا در صورت لزوم کالیبره شود. به عبارتی دیگر، کالیبره کردن به معنای سنجش و اندازه گیری صحت عملکرد یک ابزار در مقایسه یا یک مرجعه یا استاندارد می باشد. ممکن است برخی کالیبره کردن را فرایندی هزینه بر بدانند اما واقعیت این است که در یک مرکز صنعتی دستگاه های زیادی هستند که به نتایج و داده های خروجی و اندازه گیری های ابزارهایی مانند ترانمسیتر وابسته هستند، بنابراین کالیبراسیون یک عمل ضروری است. بر اساس آنچه گفته شد دو هدف از کالیبراسیون ترانسمیتر مورد انتظار است: نخست امکان ردیابی و تنظیم دستگاه با استانداردهای مرجع و دوم حصول اطمینان از داده های خروجی و عملکرد درست دستگاه.

مراحل اصلی و اولیه کالیبراسیون ترانسمیتر فشار

کالیبره کردن ابزارهای مختلف ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند اما مراحل زیر برای همه انواع ترانسمیترهای فشار صدق می کند:

  • دفترچه راهنمای دستورالعمل را بخوانید: ترانسمیتر را به راحتی می توان براساس دستورهای مشخصی که در دفترچه راهنما آمده است کالیبره کرد. تمام مراحل این دفترچه را به دقت و به ترتیب بخوانید تا یاد بگیرید. همچنین می توانید با جستجو در اینترنت از ویدیوهای آنلاین برای کالیبراسیون ابزار کمک بگیرید.
  • همه ابزارهای موردنیاز برای کالیبره کردن را مرتب کنید: استفاده از ابزار مناسب برای کالیبره کردن ضروری و مهم است. ابزارهایی مانند گیج فشار، مولتی متر دیجیتال، منبع فشار و ماژول منبع تغذیه را مرتب کنید. از صحت و درستی منبع فشار و دستگاه readout اطمینان حاصل کنید و مطمین شوید که دقت این دو بالاتر از دقت ترانسمیتری است که می خواهید کالیبره کنید. اگر از تجهیزاتی استفاده کنید که دقت کمتری دارند، اندازه گیرهای انجام شده دقیق نخواهد بود. ابزارهایی که برای کالیبره کردن ترانسمیتر فشار استفاده می شوند باید به طور مداوم تست شود تا مشخص شود که درست کار می کنند و عمل کالیبراسیون نیز به درستی انجام می شود.
  • اطلاعات مهم را ثبت کنید: قبل از شروع کالیبراسیون اطلاعات مهم را ثبت کنید. این اطلاعات شامل عیب یابی ترانسدیوسر، مدل ترانسمیتر، محدوده کالیبراسیون، حداکثر فشار ترانسمیتر و دهانه ترانسمیتر می شود.
  • نمودار موجود در دفترچه راهنما را چک کنید: به طور معمول، در اکثر دفترچه های راهنما نمودار راه اندازی و اتصال کالیبره کردن ترانسمیتر وجود دارد یا حتی می توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. مطابق با نمودار تمام تجهیزات را به درستی وصل کنید. همچنین به منبع تغذیه و قطبیت ترانسمیتر نیز باید توجه کنید.
  • ابزار لازم را برای کالیبراسیون آماده کنید: بهتر است کالیبره کردن دستگاه در محل استقرار آن انجام شود زیرا شرایط محیطی نیز ممکن است بر عملکرد دستگاه تاثیر بگذارد که به این ترتیب نتایج و داده ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پورت پایین سلول ترانسمیتر به اتمسفر وصل می شود و پورت بالا به منبع تغذیه متصل می گردد. کالیبراتور پنوماتیک، تنظیم کننده فشار یا پمپ دستی نمونه هایی از پورت بالا هستند. پس از تنظیم اتصالات، منبع تغذیه را روشن کنید و پورت بالا را تحت فشار قرار دهید. مقدار جریان (MA) خوانده شده را ثبت کنید چون اولین قرائت فشار است. فشار دادن ترانسمیتر را ادامه دهید و قرائت ها را در 5 نقطه (0%، 25%، 50%، 75% و 100%) ثبت کنید. قرائت ها را برای افزایش و کاهش ورودی ها و خروجی های مربوطه حذف کنید.

پس از راه اندازی اولیه، می توانید کالیبراسیون اصلی را شروع کنید. پس از انجام مراحل اولیه، باید طبق مراحلی که در ادامه بیان می شود کالیبراسیون را انجام دهید.

مراحل کالیبراسیون ترانسمیتر فشار

  • عیب یابی مبدل فشار، اولین مرحله است: مقدار 0% LRV ترانسمیتر را به LRV محدوده کالیبراسیون تنظیم کنید. دهانه ترانسمیترها را تا 100 درصد (بالاتر از رنج بالایی محدوده کالیبراسیون) کالیبره کنید. به عنوان مثال، اگر از ترانسمیتر فشار دیفرانسیل با توان خروجی 4-20 میلی امپر برای اندازه گیری فشار در محدود PSIG 300-0 استفاده می کنید، در این صورت LRV صفر % ترانسمیتر 4 میلی آمپر است و به PSIG صفر کالیبره شده است. همچنین، 100 درصد URL 20 میلی آمپر است، و تا 20 میلی آمپر کالیبره خواهد شد.
  • با مراجعه به دفترچه راهنما، پیچ های صفر و SPAN/RANGE ترانسمیتر را پیدا کنید. این پیچ ها هر کدام یه یک پتانسیومتر متصل هستند و به راحتی می چرخند. پتانسیومتر حداکثر 20 دور چرخش بین حداقل و حداکثر مقاومت را ممکن می سازد. یعنی 20 چرخش کلید صفر یا SPAN در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن باعث می شود پتانسیومتر حداقل یا حداکثر باشد.
  • پیچ های صفر و رنج را 20بار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سپس پیچ ها را 10 بار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پتانسیومتر بین حداقل و حداکثر مقاومت تنظیم شود. این مرحله برای تنظیم نقطه مقاومت میانی روی 50 درصد تنظیم می شود.
  • LRV صفر درصد را در سمت بالای ترانسمیتر و سمت کم تهویه آن اعمال کنید. این کار به کاهش فشار دیفرانسیل در سلول DP ترانسمیتر کمک می کند.
  • پیچ صفر ترانسمیتر را با مشاهده نشانگر 4 میلی امپر در کنتور جریان تنظیم کنید. این خروجی LRV ترانسمیتر شماست.  گاهی اوقات این مقدار ممکن است 4 میلی امپر نباشد، در این حالت باید نزدیک ترین مقدار به آن را در نظر بگیرید.
  • در مرحله بعد روی قسمت بالای ترانسمیتر فشار وارد کنید تا مقدار آن را به بالای محدوده 100 درصد (URV) کالیبراسیون افزایش دهید. پیچ RANGE را با مشاهده نشانگر جریان کنتور تنظیم کنید که باید 20 میلی آمپر را نشان دهد که 100 درصد خروجی URV ترانسمیتر است.

در شرایط ایده آل، 100 درصد ورودی ترانسمیتر باید با خروجی 100 درصد قرائت استاندارد تنظیم شده (4-20 میلی امپر) مطابقت داشته باشد. فشار کالیبره شده ی دقیق فشاری است که در آن مقادیر ورودی برابر با خروجی برای همه مقادیر بین 0 تا 100 درصد است.

اگر مقادیر ورودی و خروجی مطابق با آنچه باشد که انتظار دارید، کالیبراسیون ترانسمیتر به درستی انجام شده است. اگر از نتایج راضی نیستید، باید تنظیمات دقیق کالیبره را ادامه دهید تا به نتایج موردنظرتان برسید.

سخن پایانی

در مراکز صنعتی ابزارهای متفاوتی برای سنجش مقادیر ورودی و خروجی دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ترانسمیتر فشار که در این مقاله از پرشین ابزار دقیق به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم یکی از این ابزارهاست که برای اندازه گیری فشار به کار می رود. تمام ابزارها از جمله ترانسمیتر فشار برای آنکه بهترین عملکرد را داشته باشند باید کالیبره شوند. مراحل کالیبره کردن معمولا مشابه است و ممکن است تفاوت های کمی داشته باشد که در دفترچه راهنمای هر ابزار بطور کامل و دقیق درج شده است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.