هنگام نصب فلومتر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نصب فلومتر به عنوان یکی از ابزارهای پر کابرد صنعتی اهمیت بسیاری دارد زیرا کارکرد خوب و بهینه این ابزار و سایر ابزارها و دستگاه ها به نحوه نصب و نگهداری از آن بستگی دارد. نصب درست و اصولی تاثیر بسزایی بر عملکرد اندازه گیری دارد و توجه به آن بسیار مهم است. اگر نکات مهم در نصب و راه اندازی رعایت نشود، هنگام کار با ابزار ممکن است خطاهایی مشاهده کنید. با کمی جستجو شما نیز متوجه خواهید شد که مطالب و مقالات بسیاری برای معرفی و کاربرد انواع مختلف فلومتر در سطح وب وجود دارد اما مقاله های مرتبط با نحوه نصب و راه اندازی این ابزار بسیار کم است. به همین دلیل قصد داریم در این نوشتار نکات مهم نصب فلومتر یا دبی سنج را بررسی کنیم، با ما همراه شوید.

مهمترین نکاتی که در نصب هر نوع فلومتری باید رعایت شوند

برای آنکه بهترین عملکرد و نتیجه را از یک فلومتر دریافت کنید، باید آن را به درستی نصب کنید. محل نصب دبی سنج باید با کاربرد آن متناسب باشد تا دقت اندازه گیری افزایش پیدا کند. یا باید مطمئن باشید که در هنگام اندازه گیری، لوله از سیال پر است. هنگامی که سیال گاز است باید مراقب باشید در حین اندازه گیری قطرات مایع وارد گاز نمی شود. اینها تنها چند نمونه از نکات مهم بودند که باید همیشه مدنظر داشته باشید. در ادامه برخی از مهم ترین نکات را بررسی می کنیم که به شرح زیر می باشند.

1. مطمئن شوید که مایع یا سیال اندازه گیری یک سیال تک فاز است

در اولین قدم بررسی کنید سیالی که برای اندازه گیری استفاده می کنید تک فاز است یا نه، یعنی گاز است یا مایع؟ اگر سیال شما دو فاز است در هنگام انتخاب دبی سنج باید به آن توجه کنید.

2. جهت گیری دبی سنج یا فلومتر را بررسی کنید.

جهت نصب فلومتر تاثیر زیادی بر نحوه عملکرد و دقت آن دارد. اکثر دبی سنج ها را می توان در هر جهتی نصب کرد، به جز روتامتر که فقط در جهت عمودی با جریان از پایین به بالا قابل نصب است.

3. نصب فلومتر برای کابردهای گاز/مایع همیشه باید با سیال پر شود

در هنگام نصب فلومتر برای گاز یا مایع، فلومتر باید در موقعیتی قرار بگیرد که با سیال پر شود، حتی اگر جریانی وجود ندارد. همچنین یک مسیر فرار برای فاز نامطلوب نیز باید در نظر گرفته شود.

4. فلومتر برای کاربردهای گاز/ بخار باید در نقطه ای مرتفع نصب شود.

اگر فشار و دمای گاز به مایع تبدیل شود شرایط تشکیل مایع فراهم شده است. اگر این اتفاق رخ دهد، تمام میعانات در قسمت پایینی لوله گیر می افتد. بنابراین در لوله کشی افقی، نصب دبی سنج برای کاربردهای گاز یا بخار باید در یک نقطع مرتفع صورت بگیرد تا امکان تخلیه مایع از دبی سنج فراهم باشد.

5. لوله کشی ها را با دقت انجام دهید

در هنگام لوله کشی دقت کنید که حباب تشکیل نشود، افت فشار ناگهانی در خطر جریان باعث خروج گاز از محلول مایع می شود. به این رخداد کاویتاسیون یا حفره زدایی گفته می شود. در این حالت شیرها در معرض پدیده گازسازی یا (gasification) هستند و می تواند سبب تغییرات شدید در اندازه قطر شود. نکته مهم دیگر این است که اکثر فلومترها به مقدار مشخصی لوله مستقیم نیاز دارند تا از اختلالات جریان جلوگیری شود. خمیدگی لوله ها، شیرها، سه راهی ها و کاهنده ها می توانند خطاهای اندازه گیری زیادی ایجاد کنند. بنابراین بهتر است تا حد ممکن لوله کشی ها مستقیم باشد. استفاده از تهویه کننده جریان می تواند به کاهش خطاها در دقت اندازه گیری کم کند. از طرف دیگر اندازه، جنس و جهت لوله بخش مهمی از فرایند انتخاب و نصب فلومتر است. بطور مثال در هنگام اندازه گیری مایع باید از جریان رو به پایین پرهیز کرد. بنابراین در انتخاب لوله و اندازه های آن باید دقت کافی داشته باشید.

نکته پایانی

برای اینکه یک ابزار یا دستگاه صنعتی عملکرد خوب و بهینه ای داشته باشد، باید متناسب با نوع کاربرد بهترین دستگاه را انتخاب کنید. پرشین ابزار دقیق بهترین و با کیفیت ترین انواع فلومتر را ارائهخ می کند. علاوه بر اینکه انتخاب درست ضرورت دارد، نصب درست و اصولی نیز مهم است تا کارکرد و خروجی ابزار بهینه باشد و داده های خروجی آن دقت لازم برای اندازه گیری را داشته باشند. بنابراین در هنگام نصب باید به نکات اساسی که در این مقاله اشاره شد توجه کنید. نصب درست علاوه بر بالا بردن دقت اندازه گیری، سبب افزایش طول عمر ابزار نیز می شود و هزینه های تعمیر را کاهش می دهد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.