دلایل رایج خرابی سنسور فشار و راه حل محافظت

دلایل رایج خرابی سنسور فشار متعدد است. سنسور فشار موظف است، تغییرات فیزیکی و فشار وارد شده را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کند. و پس از آن به پردازنده هایی مثل کامپیوتر، کنترلر برنامه ریزی شده، ضبط کننده و دیگر دستگاه ها منتقل می شود تا تحلیل سیگنال های الکتریکی انجام و از آن برای نمایش، ضبط یا اصلاح و تغییر فشار فرآیند استفاده شود. با توجه به کاربردی که سنسورهای فشار در صنایع و کارگاه های متعدد مثل صنایع تبرید و مذاب و حتی جرثقیل دارد، از مواد اولیه بسیار مرغوب و محکمی ساخته می شوند و عمر بالایی دارند. اما به هر حال هر ابزاری طول عمر استفاده محدودی دارد و در مقابل بعضی آسیب ها مقاومت خود را از دست داده و خراب یا بلااستفاده می شود. در این مطلب با بررسی این عوامل آسیب زا به علل متداول خرابی این ابزار دقیق می پردازیم و راه حل هایی برای محافظت و پیش گیری از خراب شدن آن معرفی خواهیم کرد.

علل آسیب به سنسور فشار و راه حلی ساده جهت محافظت

شناسایی عوامل آسیب زا خود نقش عمده ای در کاهش صدمات و آسیب های وارده به سنسور فشار دارد. هر چقدر نسبت به این موارد آگاهی بیشتری داشته باشیم در استفاده بیشتر و طول عمر ابزار عملکرد بهتری خواهیم داشت. عوامل ضرر رسان متعددی مثل کاربری نا به جا، لرزش و شوک، رطوبت، فشار بیش از حد و... وجود دارد که در ادامه این مقاله سراغ آن ها رفته و راه حل کوتاه و ساده ای برای پیشگیری از هر کدام معرفی کرده ایم.

1) به کارگیری غلط و استفاده نادرست

با وجود ترانسمیترهای متعدد و گوناگونی که در بازار موجود است و هر کدام برای استفاده خاصی طراحی شده اند، طبیعی است که افراد بدون شناخت از نیاز خاص حرفه خود، اقدام به خرید تجهیزات کنند و از سنسورها در جای اشتباهی استفاده کنند. این خود یکی از عوامل مهم در خرابی سنسور است. به طوری که کاربر از مدل سنسور اشتباهی در یک کاربرد مغایر استفاده می کند. مثل استفاده نابه جا از سنسور فشار صنعتی عمومی در یک کمباین کشاورزی یا بولدوزر ساختمانی.

راه حل: حتما قبل از خرید با کارشناسان مجرب مشورت کرده و سنسور فشار متناسب با نیاز حرفه خود را انتخاب کنید تا بعدها نیازی به تعمیر و تعویض قطعات و صرف هزینه اضافی نباشد.

2) لرزش و ضربه

لرزش و ضربه می تواند باعث آسیب جدی به تجهیزات شده و ممکن است قطعات را از هم جدا کرده و باعث اختلال در اندازه گیری دقیق و عملکرد سنسور، شکستگی صفحات مداری، قطع شدن سیم ها و ایجاد سیگنال های اشتباه شود. لرزش های شدید نقش عمده ای در کوتاه شدن عمر سنسور دارد.

راه حل: تا حد ممکن با دور نگه داشتن دستگاه از منابع لرزش، تعمیر و نگهداری دستگاه و روانکاری به موقع مانع لرزش های مکانیکی شدید شوید و سعی بر این داشته باشید که ضربه نامتعارفی به سنسور وارد نشود.

3) وارد شدن فشار بیش از حد (اسپایک)

کاهش طول عمر در دستگاه هایی که در محیط های تحت فشار بالا قرار دارند، طبیعی است و در بعضی کارکرد ها بالارفتن تدریجی یا نسبی فشار همواره اتفاق می افتد. اما در لحظاتی مثل تخلیه مواد فشار وارده به فرآیند به طور ناگهانی و لحظه ای افزایش می یابد، که در دراز مدت باعث آسیب به قطعات داخلی و سنسور می شود.

راه حل: با نظارت دقیق و کنترل و تنظیم فشار ورودی و خروجی فرآیند و تعامل با پمپ ها، موتورها، کمپرسورها و فلکه های کنترلی و تعادلی، مانع از ایجاد پالس و تحت فشار قرار گرفتن سنسور شوید.

4) دما

ابزارهای الکترونیکی با توجه به کارکرد خاص خود در محدوده دمایی استاندارد و از پیش تعیین شده ای کار می کنند. و استفاده طولانی مدت از آن ها در دمایی سردتر یا گرم تر از حدود مشخص آن به دلیل انقباض و انبساط اجزای سنسور مثل محفظه، بدنه و واشر ها، و احتمال جدایی و ایجاد نشتی در قطعات آن باعث خرابی زود هنگام می شود.  به همین منظور تکنسین های متخصص، اهمیت ترانسمیترهای طراحی شده برای تحمل دماهای شدید در فرآیند های متعدد را ترجیح می دهند.

راه حل: حتما باید پیش از خرید سنسور مناسب با دمای کارخانه یا فعالیت خاص خود را انتخاب و ضمن آن سنسور را به دور از خطوط گرما و جوشکاری نصب کنید و از وارد شدن سرما یا گرمای شدید به آن محافظت کنید.

5) رطوبت

سنسورهای الکتریکی باید کاملا مهروموم شده باشند تا از ورود حداکثری رطوبت و آب به دستگاه ممانعت کنند. اما برخورد و نفوذ اتفاقی آب و بخار ناشی از میعانات به بسیاری از ابزارها غیرقابل اجتناب است و سنسور فشار هم از این قاعده مستثنی نیست.

راه حل: از آن جایی که در بسیاری از صنایع وجود رطوبت غیرقابل اجتناب است، بهترین راه این است که خودمان سنسور را از نفوذ و مجاورت رطوبت و آب محفوظ بداریم و یا آن را با روش هایی مهر و موم کنیم.

6) تداخل الکتریکی

امروزه بیشتر دستگاه های الکتریکی در برابر تداخل الکتریکی به خوبی محاظفت شده اند. زیاد شدن منابع تداخل می تواند مشکل ساز باشد و وقتی حفاظت کم باشد، اختلال فرکانس رادیویی یا الکترومغناطیسی می تواند باعث ایجاد بی دقتی یا بی ثباتی سیگنال و مشکلاتی از این دست برای سنسور فشار شود. همچنین اختلالات الکترومغناطیسی می تواند به علت نزدیکی خطوط برق، کامپیوترها، دستگاه های بیسیم و استفاده از موبایل باشد که می توانند نویز و احتلال ایجاد کنند.

راه حل: سنسور باید همواره از اختلالات خارجی الکتریکی مصون باشد و نویز و تداخلات هم حداقل برسد. همچنین باید از کوچک ترین افزایش ولتاژ جلوگیری کرد.

7) آسیب شیمیایی

سنسورهای فشار در بسیاری از فرآیند ها به طرز غیرقابل اجتنابی، در معرض تماس با مواد شیمیایی خورنده می باشند که می تواند باعث استهلاک و کاهش طول عمر آن شود. برای جلوگیری از خرابی زودرس سنسور، ساده ترین راه این است که از مدلی که مقاوم و سازگار با مواد خورنده و شیمیایی ساخته شده است، انتخاب و استفاده کنیم.
راه حل: در فرآیندهای اسیدی یا مخزن سموم و آفت کش ها راه حلی نیست جز استفاده از سنسور متناسب.

سخن پایانی

در این مطلب از پرشین ابزار دقیق آموختیم که اقدامات پیش گیرانه و ساده ای مثل استفاده در کاربرد مناسب، جلوگیری از لرزش، وارد نشدن فشار بیش از حد، ممانعت از تماس با آب و رطوبت، دور کردن از مواد خورنده و شیمیایی و دور بودن از منابع شوک و اختلال الکتریکی، تا چه اندازه می تواند از خرابی سنسورهای فشار جلوگیری کند و بدون پرداخت هزینه ای اضافه عملکرد موثر و بهینه ای برای آن در نظر گرفت. شما می توانید همواره از طریق تماس با تیم فنی و کارشناسان خبره پرشین ابزار دقیق اطلاعات بیشتر و دقیق تری در خصوص موارد توضیح داده شده در بالا به دست آورید و در رابطه با محافظت از ترانسمیتر فشار مشورت کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.