فلومتر اکسیژن چیست؟

فلومتر یا دبی سنج یکی از تجهیزات ابزار دقیق است که مقدار سیال عبوری از خط لوله را در لحظه گزارش می کند. با توجه به اینکه کارکرد فلومتر در اندازه گیری مقدار گاز، مایع یا بخار عبوری از لوله و فرآیند هاست، در صنایع زیادی کاربرد حیاتی دارد. یکی از کاربری های مهم این ابزار، در صنایع پزشکی و کپسول های اکسیژن است که در این مقاله مفصل به آن خواهیم پرداخت.

فلومتر اکسیژن و کاربرد های آن

تنظیم دقیق میزان اکسیژنی که بیمار استنشاق می کند و مرطوب سازی آن بر عهده فلومتر است. پزشکان میزان دقیق اکسیژن مورد نیاز بیمار را تجویز می کنند و به وسیله این دستگاه می توان این اندازه را بر حسب لیتر در دقیقه، به طور دقیق مشاهده و تنظیم کرد. از این دستگاه در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آسایشگاه جانبازان و کپسول های خانگی استفاده می شود. ماسک اکسیژنی که روی صورت بیمار است می تواند اکسیژن مورد نیاز او را تامین کند؛ اما اگر این اکسیژن مرطوب نباشد، به خصوص در زمانی که سطح اکسیژن مورد نیاز بدن نرخ بالایی داشته باشد، باعث خشکی مجاری تنفسی بیمار می شود و باید حتما از فلومتر با توجه به استفاده آب مقطر، برای مرطوب سازی اکسیژن استفاده کرد. پس این دستگاه نقش مستقیم در حفظ و افزایش سلامتی بیماران دارد. فلومتر به طور ساده، از یک لیوان مرطوب کننده و یک استوانه مدرج در بالای آن تشکیل می شود.

تنظیم و نکات استفاده از فلومتر اکسیژن

کار کردن با فلومتر و مانومتر و تنظیم آن کار ساده ای است و از عهده هر کسی بر می آید. کافی است با استفاده از شیر فشارشکن و با توجه به لوله مدرج و گیج، فشار ورودی به فلومتر را تنظیم و جریان اکسیژنی که پزشک تجویز کرده است را ایجاد کنید. فقط نکاتی مهم در خصوص کار با آن ها وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

1 فلومتر اکسیژن باید حداقل 3 متر از مواد آتش زا مثل بنزین، فندک، سیگار، کبریت و از نزدیکی بخاری و شومینه دور باشد. زیرا اکسیژن می تواند منجر به آتش سوزی شود.

2 جهت ریختن آب مقطر درون لیوان، باید سریع و قبل از استفاده این کار را انجام داد. همچنین باید به میزان لازم آب مقطر وارد لیوان شود و از پر کردن آن خودداری کرد. چرا که آب مقطر راکد می تواند برای بیمار خطرناک باشد.

3 هنگام بستن دریچه آن را بیش از حد سفت نکنید. چرا که در بلندمدت پیچ هرز شده و منجر به نشتی گاز از فلومتر خواهد شد.

4 برای مرطوب سازی دستگاه حتما از آب مقطر استفاده کنید. آب معمولی باعث تشکیل رسوبات و جرم در فلومتر می شود.

5 این دستگاه با مجاری تنفسی بیمار در تماس است؛ پس همواره باید فلومتر اکسیژن را ضد عفونی کنید. همچنین فلومتر محیط مرطوبی دارد که مناسب رشد میکروب و باکتری هاست و بهتر است حداقل هر 5 روز یک بار آن را ضدعفونی کرد.

6 روغن گریس و مواد چرب را دور از کپسول نگه دارید و با دستان چرب به آن دست نزنید. چرا که خاصیت اکسید کنندگی بالای اکسیژن با چربی ها واکنش نشان داده و منجر به انفجار کپسول و خطرات جانی می شود.

مزایای فلومتر اکسیژن

استفاده از فلومتر اکسیژن مزیت های بسیاری زیادی دارد و آن را به عضوی جدانشدنی از صنایع پزشکی و خدمات درمانی تبدیل کرده است. علاوه بر امکاناتی که مختصر در متن ذکر شد، به دیگر موارد و مزایای استفاده از آن اشاره می کنیم تا با شناخت آن ها از فواید آن بیشتر بهره مند شوید.

1 قابلیت تنظیم و کنترل دقیق و ایده آل جریان اکسیژن برای بیمار

2 مرطوب کنندگی اکسیژن به منظور سهولت در تنفس بیمار و جذب بهتر اکسیژن

3 کاربری و استفاده بسیار راحت و آسان

4 هزینه و قیمت پایین و مقرون به صرفه

5 برخورداری از انواع متعدد برای استفاده از بیماری های مختلف تنفسی به ویژه کرونا

6 استفاده از مواد اولیه مقاوم در ساخت و عمر طولانی دستگاه

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.