رایج ترین مشکلات لول ترانسمیتر و نحوه برطرف کردن آنها

لول ترانسمیتر وسیله ای است که برای اندازه گیری سطح مواد مایع یا جامد مانند پودر در یک ظرف یا مخزن و تولید سیگنالی که مستقیماً با سطح موجود در انبار متناسب است استفاده می شود. این ابزار عمدتا در کارخانه های فرآیندی مانند صنایع نفت و گاز، مواد شیمیایی، نیروگاه ها، صنایع سیمان، صنایع شیمیایی و غیره استفاده می شود. استفاده مداوم از این ابزار موجب بروز مشکلاتی در روند کار آن می شود. برای عیب یابی و رفع مشکلات لول ترانسمیتر خود با ما همراه باشید.

رایج ترین مشکلات لول ترانسمیتر خازنی

  • مشکل دما

مشکل: تغییر دما ممکن است باعث خطای خواندن در لول ترانسمیتر خازنی شود. به دلیل تغییر در رانش دما، خروجی به دست آمده نادرست است.

راه حل: سنسور جبران دما را می توان به همراه لول ترانسمیتر خازنی برای جبران خطاهای دما استفاده کرد.

  • مشکل ضخامت

مشکل: ضخامت مخزن باعث تغییر در سیگنال مایع می شود و در صورت عدم ذخیره مایع در مخزن، مقدار بسیار کمی را نشان می دهد.

راه حل: سنسورهایی با تشخیص وضوح بالا می توانند استفاده شوند که می توانند اندازه گیری مطلق را حتی در سطح بسیار کمی از مایع ذخیره شده در مخزن تشخیص دهند.

  • مشکل ویسکوزیته

مشکل: ویسکوزیته سیال ممکن است باعث خوانش نادرست در فرستنده شود. در سیال با ویسکوزیته بالا، اندازه گیری دقیق سطح زمان می برد.

راه حل: برای جلوگیری از مشکل ناشی از ویسکوزیته سیال، لایه داخلی مخزن صاف و لغزنده می شود تا مایع با ویسکوزیته بالا به راحتی تخلیه شود و سطح با لول ترانسمیتر اندازه گیری شود.

  • مشکل غلظت نمک

مشکل: مقداری مایع حاوی نمک وجود دارد که موجب عدم دقت در اندازه گیری سطح می شود. به دلیل غلظت نمک بالاتر در مایع، سنسور دقت اندازه گیری پایینی را نشان می دهد.

راه حل: فیلتر مایع نمکی باید انجام شود و نقطه آلودگی کمتر از 0.5 گرم در لیتر در مخزن برای اندازه گیری دقیق در فرستنده سطح مجاز باشد.

عیب یابی لول ترانسمیتر مغناطیسی

  • مشکل جوشکاری

مشکل: به دلیل جوشکاری نامناسب در اندازه گیری سطح مغناطیسی، شناور نمی تواند سطح را حس کند، این منجر به ارائه اندازه گیری نادرست در ترانسیمتر می شود.

راه حل: جوشکاری مجدد در شناور آسیب دیده انجام شود و به سنسور متصل گردد، اندازه گیری دقیق سطح را می توان در سنسور به دست آورد.

عیب یابی و رفع مشکلات لول ترانسمیتر راداری

  • مشکل آلودگی

مشکل: آلودگی یا آسیب در آنتن باعث می شود سنسور رادار خطا را نشان دهد.

راه حل: برای جلوگیری از ریختن سطح رادار، لول ترانسمیتر راداری باید به طور منظم در طول تعمیر و نگهداری دوره ای تمیز شود.

  • مشکل اکو

مشکل: به دلیل انعکاس، امواج صوتی در جو یونیزه می شوند و سیگنال های اکو تداخلی روی رادار دریافت می شود. گاهی اوقات ممکن است به دلیل تغییر در شرایط آب و هوایی رخ دهد.

راه حل: عایق صدا و نور خورشید را می توان برای کاهش سیگنال نویز اکو تداخلی در رادار اجرا کرد.

  • مشکل مکان

مشکل: نصب رادار در مکان نامناسب بر سنسور سطح رادار برای دریافت سیگنال تأثیر می گذارد.

راه حل: لول ترانسمیتر راداری باید در مکانی نصب شود که سیگنال می تواند بدون هیچ گونه اختلالی دریافت شود.

  • مشکل ثابت زمان

مشکل: اگر مقدار پارامتر برای سیگنال رادار مانند یک ثابت زمانی باشد، تغییرات در سطح اندازه گیری بر حسگر رادار تأثیر می گذارد.

راه حل: مقدار ثابت زمانی باید روی مقدار پارامتر پایدار تنظیم شود تا سیگنال را در رادار حس کند.

عیب یابی و رفع مشکلات لول ترانسمیتر اولتراسونیک

  • مشکل کف

مشکل: تشکیل فوم در ظرف می تواند بر لول ترانسمیتر اولتراسونیک برای اندازه گیری تأثیر بگذارد. فوم ممکن است به شکل فوم مرطوب، خشک یا خنثی باشد. این فوم حواس سنسور را برای حس کردن سطح اندازه گیری منحرف می کند.

راه حل: در حالی که جریان سیال در داخل ظرف با فشار بالا انجام می شود، باید جریان سریع را کنترل کرد تا از تشکیل کف در ظرف جلوگیری شود تا بتوان سطح را به دقت در فرستنده اولتراسونیک اندازه گیری کرد.

  • مشکل بخار

مشکل: از آنجایی که دمای محیط کار بالا است، جریان مایع داخل ظرف به دلیل دمای بالا به بخار تبدیل می شود. این بخار قبل از رسیدن به سطح پر شدن توسط ترانسمیتر حس می شود و خروجی به عنوان خروجی کاذب در لول ترانسمیتر اولتراسونیک تولید می شود.

راه حل: لوله جریان استاتیک را می توان در محفظه متصل کرد تا با جلوگیری از ایجاد بخار در مخزن به مقدار دقیق اندازه گیری دست یابد.

  • مشکل نقطه کور

اگر سطح مایع زیاد یا کم باشد، یک نقطه کور در مخزن بوجود می آید، بنابراین لول ترانسمیتر اولتراسونیک نمی تواند سطح را به درستی اندازه گیری کند.

راه حل: برای جلوگیری از ایجاد نقطه کور، مایع در مخزن بدون رسیدن به ناحیه کور ذخیره می شود. این به حسگر اولتراسونیک کمک می کند تا سطح را اندازه گیری کند.

  • مشکل جنس سیال

مشکل: ترانسمیتر سطح اولتراسونیک مواد انتخاب شده برای ذخیره سازی را حس نمی کند. مایع تبخیر شده زیاد بر سرعت صدا تأثیر می گذارد و خوانش دقیقی ایجاد نمی کند، به طور مشابه، مواد نرم مانند پودر یا سطوح کفی محدوده حس را کاهش می دهد.

راه حل: مشکل فوق را می توان با جلوگیری از تبخیر مواد اجتناب کرد، به طور مشابه، از مواد حساس بالا می توان برای سنجش سطح اندازه گیری در فرستنده استفاده کرد.

  • مشکل هدف و عرض

مشکل: عواملی مانند اندازه هدف، انعکاس ضعیف صدا و عرض مسیر سنجش نیز بر سطح اندازه گیری در ترانسمیتر اولتراسونیک تأثیر می گذارد.

راه حل: تجزیه و تحلیل دقیق هدف و تقویت سیگنال با یک پرتو سنجش گسترده تر به اندازه گیری دقیق سطح کمک می کند.

عیب یابی و رفع مشکلات لول ترانسمیتر مایکروویو

1- مشکل پروب   

پروب متصل به سطح سنج به دلیل خطای اتصال، طول و محدودیت های نصب باعث خروجی خطا می شود. این امر موجب خروجی کاذب در ترانسمیتر سطح مایکروویو می شود.

راه حل: بهترین راه حل برای این خطا استفاده از پروب کواکسیال در اتصال لول ترانسمیتر  مایکروویو است که تماس مستقیم با اجسام فلزی ندارد و خروجی مطلق را ارائه می دهد.

  • مشکل رسانایی

مشکل: یک ترانسمیتر سطح مایکروویو هدایت شونده در اندازه گیری فوم استفاده می شود. فوم می تواند به صورت هوا، رطوبت، محیط دی الکتریک بالا یا کم، باعث ایجاد خطا شود. اگر فوم رسانایی کمتری داشته باشد، سیگنال از فوم نفوذ می کند، اگر رسانایی زیاد باشد، خروجی خطا را نشان می دهد.

راه حل: از تشکیل فوم در طول جریان سیال در داخل ظرف جلوگیری شود که رسانایی بالایی ایجاد می کند، این به حسگر کمک می کند تا سیگنال را حس کند و خروجی دقیقی را در فرستنده سطح مایکروویو هدایت شده ارائه دهد.

  • مشکل حواس پرتی

مشکل: اجسام مزاحم نزدیک به پروب باعث ایجاد حواس پرتی در تشخیص سیگنال در ترانسمیتر سطح می شود.

راه حل: اشیایی که موجب اختلال می شوند را از پروب دور نگهدارید، به طوری که حسگر بتواند به راحتی سیگنال را حس کند و سطح نقطه را اندازه گیری کند و خروجی را در ترانسمیتر سطح مایکروویو هدایت شده ارائه دهد.

جمع بندی

در این مقاله ازپرشین ابزار دقیق سعی کردیم رایج ترین مشکلات و عیب یابی لول ترانسمیترها را بررسی کنیم. در مورد انواع لول سوئیچ هم ممکن است چنین مشکلاتی پیش بیاید. شما می توانید به کمک راهکارهای رفع خطا که برای لول ترانسمیترها گفته شد، مشکلات لول سوئیچ خود را نیز برطرف نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.