چرا کپسول های Co2  گیج فشار ندارند؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که برخی از کپسول های آتش نشانی یا همان کپسول های CO2 گیج فشار ندارند؟ کپسول های آتش نشانی به این صورت عمل می کنند که وقتی تحت فشار قرار می گیرند، ماده داخل آنها برای خاموش کردن آتش با نیروی کافی به بیرون پرتاب می شود. وقتی روی کپسول CO2 مانومتر وصل می شود، درجه آن نشان دهنده میزان فشار داخل کپسول است. اگر درجه بالا باشد یعنی هنوز فشار برای خروج مواد از داخل کپسول وجود دارد و اگر فشار پایین باشد یعنی کپسول نیاز به سرویس دارد.

با این حال، کپسول های آتش نشانی CO2 متفاوت هستند. کپسول های آتش نشانی C02 فشار سنج ندارند زیرا از C02 مایع (معمولاً به عنوان یخ خشک شناخته می شود) استفاده می کنند که به عنوان یک مشخصه شیمیایی همیشه فشار 830 دارد. بنابراین فشار سنج همیشه 830 را نشان می دهد که باعث بی معنی شدن مانومتر می شود.

چگونه کپسول آتش نشانی خود را بدون مانومتر بررسی کنیم؟

از آنجایی که کپسول های آتش نشانی CO2 را نمی توان با اندازه گیری فشار آزمایش کرد، آنها را وزن می کنند. این می تواند میزان CO2 داخل سیلندر را مشخص کند و به صاحبش بگوید که چه زمانی باید دوباره پر و سرویس شود. توصیه ما این است که هر سال کپسول آتش نشانی خود را چک کنید و حداقل هر پنج سال یکبار آنها را سرویس کنید. تاریخ آخرین سرویس باید به وضوح روی کپسول آتش نشانی شما مشخص شود. حتی وقتی نسبت به پر یا خالی بودن آن شک دارید، باید آن را بررسی کنید!

هدف از قراردادن فشارسنج روی کپسول های آتش نشانی چیست؟

اکثر کپسول های آتش نشانی دارای یک فشارسنج هستند که فشار فعلی داخل سیلندر را در محدوده psi مناسب نشان می دهد و عدد نمایش داده شده روی فشارسنج بیانگر این است که از کپسول استفاده شده یا نشده است. فشارسنج یکی از چندین شاخص وضعیت کپسول آتش نشانی است. به کمک 3 عامل زیر می توانید وضعیت کپسول را بررسی کنید.

1-      ناحیه شارژ

اگر فلش به سمت چپ باشد، در ناحیه شارژ مجدد (محدوده قرمز رنگ) یا از کپسول آتش نشانی استفاده شده است یا فشار از مخزن نشتی دارد این به معنای فرا رسیدن زمان است.

2-      منطقه سبز

اگر فلش فشارسنج در وسط منطقه سبز قرار دارد، کپسول آتش نشانی به درستی تحت فشار قرار گرفته و در صورت نیاز آماده استفاده است.

3-      منطقه شارژ بیش از حد

اگر فلش به سمت راست باشد، در ناحیه «بیش از حد شارژ»، کپسول آتش نشانی باید سرویس شود، زیرا کپسول آتش نشانی در این نوع فشار به درستی کار نمی کند.

از آنجا که هر کپسول آتش نشانی متفاوت ساخته شده است و از عوامل خاموش کننده متفاوتی استفاده می کند، هر کدام محدوده فشار psi ایده آل یا مناسب خود را دارند. اگر فشار زیر یا بیش از ناحیه فشار صحیح باشد، کپسول آتش نشانی به درستی کار نمی کند.

صرف نظر از اینکه آیا ازکپسول آتش نشانی استفاده شده است یا نه، باید به طور معمول بازرسی شود تا مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی به درستی کار می کند و آماده استفاده است.

کپسول آتش نشانی C02 برای چه مواردی استفاده می شود؟

کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن را می توان برای آتش سوزی های کلاس B و C استفاده کرد. با این حال، آنها در درجه اول برای آتش سوزی های الکتریکی (کلاس C) استفاده می شوند زیرا مانند آب و سایر عناصر با الکتریسیته رسانا نیستند.

کپسول آتش نشانی CO2 چگونه کار می کند؟

اگرچه CO2 به شکل جامد خود یعنی یخ خشک ذخیره می شود، هنگامی که فشار از کپسول آتش نشانی آزاد شود و CO2 در دمای اتاق قرار بگیرد، بلافاصله به گاز تبدیل می شود. این مشخصه دقیق CO2 تصعید نامیده می شود، به این معنی که بلافاصله از جامد به گاز تبدیل می شود.

یکی از دلایل آشکاری که CO2 برای خاموش کردن آتش کار می کند، دمای پایین یخ خشک است که با دمای بالای آتش مبارزه می کند و در نتیجه یک اثر خنک کننده شدید ایجاد می کند. CO2 همچنین سنگین تر از اکسیژن است، بنابراین هنگامی که CO2 به پایه آتش شلیک می شود، اکسیژن لازم برای حفظ آتش را جابجا می کند.

مزایای کپسول آتش نشانی CO2 چیست؟

کپسول آتش نشانی C02 از گاز فشرده C02 تشکیل شده است که "گاز تمیز" در نظر گرفته می شود. هنگام استفاده، گاز C02 هیچ گونه باقیمانده ای بجا نمی ماند یا به تجهیزات الکتریکی حساس آسیب نمی رساند و آن را به انتخاب ارجح برای کپسول های آتش نشانی در اتاق های کامپیوتر یا اتاق سرور تبدیل می کند.

بی رنگ و بی بو بودن از دیگر ویژگی های این نوع کپسول است.

C02 در غلظت معمولی خود بسیار رایج است و اصلاً برای ما و محیط زیست مضر نیست.

شکل جامد CO2 نیز در مقایسه با شکل گاز آن بسیار متراکم است و بنابراین حتی یک کپسول کوچک CO2 جامد می تواند مقدار بیشتری گاز CO2 را برای خاموش کردن آتش پخش کند.

چه اندازه ای از کپسول آتش نشانی C02 نیاز دارم؟

برای اطمینان از ایمنی محل کار، کپسول های آتش نشانی باید در سرتاسر محل کار قرار گیرند و در صورت بروز آتش سوزی به وضوح با بهترین دسترسی ممکن علامت گذاری شوند. اندازه کپسول آتش نشانی باید بر اساس مکانی باشد که کپسول در آن قرار می گیرد، انتخاب شود. به این معنی که یک کپسول آتش نشانی کوچکتر در یک اتاق کوچک که تجهیزات الکتریکی کمی در اتاق وجود دارد و چندین کپسول آتش نشانی بزرگتر باید در یک اتاق بزرگتر قرار داده شود.

انواع مختلف کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن یکی از شش نوع کپسول آتش نشانی تایید شده ای است که امروزه در بازار وجود دارد. مدل های دیگر کپسول آتش نشانی عبارتند از:

1- کپسول آتش نشانی آب

2- کپسول آتش نشانی فوم

3- کپسول آتش نشانی شیمیایی

4- کپسول آتش نشانی پودر خشک

5- کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

6- کپسول آتش نشانی شیمیایی مرطوب

جمع بندی

در این مقاله از پرشین ابزار دقیق دانستیم که کپسول های آتش نشانی در مدل های مختلفی طراحی و تولید شده اند. یکی از این مدل نوع CO2 است. در کپسول CO2 از گیج فشار استفاده نمی شود زیرا این گاز داخل کپسول به صورت یخ خشک است، بنابراین فشار آن قابل اندازه گیری نیست و قرار دادن مانومتر روی آن عملا کار بیهوده ای است. اما در کپسول هایی که co2 به شکل گاز است، مانومتر می تواند فشار داخل کپسول را در واحد psi نمایش دهد که بر اساس آن مشخص می شود که کپسول نیاز به سرویس دارد یا خیر.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.