ویژگی های ترانسمیترهای فشار در صنایع نفت و گاز

ویژگی های ترانسمیترهای فشار در صنایع نفت و گاز بسیار مهم است. زیرا صنعت نفت و گاز مملو از فرآیندهای فوق العاده حساس است که برای اطمینان از یکپارچگی اندازه گیری داده ها و ایمنی محل کار به ابزار دقیق پیشرو در صنعت نیاز دارد. این امر به ویژه در مورد ترانسمیترهای فشار مورد استفاده در کاربردهای نفت و گاز مانند فرکینگ و حفاری دریایی که معمولاً محدوده فشار بالای 15000 PSI را مشاهده می کنند صادق است، که به این معنی است که سنسورهای فشار تخصصی مورد نیاز است. فرستنده های فشار برای حفاری نفت و گاز نه تنها باید محدوده فشار بالایی داشته باشند، بلکه باید به اندازه کافی سخت باشند تا در برابر لرزش و حمل و نقل سخت در میدان مقاومت کنند. ما در این مقاله به چند ویژگی مهم سنسورهای فشار که برای استفاده در صنایع نفت و گاز ضروری است می پردازیم. امیدواریم برای کسانی که در صنعت نفت و گاز به دنبال ترانسمیترهای فشار هستند مفید باشند.

فرآیندهایی که نیاز به ترانسمیترهای فشار ویژه دارند

تقاضای مستمر گاز برای کاربردهای مختلف، صنایع نفت و گاز را به یکی از مهم ترین بخش های جهان امروز تبدیل کرده است. فرآیند حفاری و استخراج نفت و گاز بسیار خطرناک است و باید با دقت و در عین حال کارآمد انجام شود. استفاده از نوع مناسب محصولات اندازه گیری می تواند حفاری موفق نفت و گاز را تضمین کند. در کاربردهایی مانند: شگست هیدرولیکی یا فرکینگ، سر چاه نفت، سیستم های گل و لای، سیستم های فشرده سازی، تحلیل هسته، پیگ های هوشمند و ... نیاز به ترانسمیتر فشار ذاتا ایمن و با دوام بالا دارند.  در این بخش 2 فرآیندی که به ترانسمیترهای فشار ویژه نیاز دارند را معرفی می کنیم.

فرکینگ

در کاربردهای فرکینگ یا شکست هیدرولیکی برای آزادسازی نفت و گاز، میلیون ها گالن آب، شن و افزودنی های شیمیایی وارد چاه می شوند تا بتوانند سنگ ها را بشکنند. این شکاف ها با ذرات شن یا دیگر متریال های چسبنده و ویسکوز، باز نگه داشته می شود تا گاز و نفت از چاه بالا بیاید. سنسور فشار در فرآیند شکست هیدرولیکی نقشی اساسی ایفا می کنند، بنابراین اطمینان از  عملکرد درست و ایمن سنسورهای فشار بسیار حاءز اهمیت است.

گل و لای

اندازه گیری فشار در محیط های حاوی گل و لای سخت و مهم است. در این نوع کاربردها باید از ترانسمیترهای فشاری استفاده کرد که دارای فلاش دیافراگم باشند تا از گرفتگی دهانه ترانسمیتر به دلیل مواد چسبناک و ویسکوزیته جلوگیری شود.

2 مشخصه اساسی در سنسورهای فشار نفت و گاز

سنسور فشار سطح بالا به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان دقیق و سریع باشند تا اپراتورها بتوانند تصمیمات مهم و بلادرنگ را در این زمینه اتخاذ کنند. بخشی از این دقت ناشی از تاثیر دریفت، پسماند و زمان پاسخ است. حتماً مشخصات سازنده ترانسمیترهای فشار خود را بررسی کنید تا با کاربرد شما سازگار باشند. در این قسمت 2 مشخصه اساسی که در سنسورهای فشار نفت و گاز بسیار مهم است را بررسی می کنیم.

دقت بالا در محدوده فشار بالا

همانطور که در بالا ذکر شد، مشاهده محدوده فشار بالای 15000 PSI برای فرآیندها بسیار رایج است. اکثر سازندگان ترانسمیترهای فشار خود را برای تحمل فشار تا 20000 PSI می سازند. یکی از عوامل مهم دیگر در انتخاب سنسور فشار مناسب دقت است. بسته به فرآیندی که اندازه گیری می شود، کسری از درصد می تواند تفاوت بزرگی در کشف مسائل احتمالی ایجاد کند. حفظ این دقت در مقیاس کامل حتی در محدوده فشار بسیار بالا چیزی است که سنسورهای فشار را برای کاربردهای نفت و گاز منتخب می کند. این ویژگی به اپراتورها اجازه می دهد تا در صورت نیاز هر گونه تغییری در فرآیند ایجاد کنند و از توقف کار یا خرابی تجهیزات جلوگیری کنند.

طراحی های مستحکم و قابل اعتماد

محیط فرآیند برای کاربردهای نفت و گاز می تواند بسیار ساینده و خورنده باشد. استفاده از ترانسمیترهای فشاری که در این شرایط عملکرد خود را حفظ کنند، امری ضروری است. بخشی از راهی که آنها می توانند به این ثبات دست یابند، نحوه طراحی آنها است. سنسور فشاری را تصور کنید که دارای قطعات به هم پیوسته بسیاری است. تحت فشار بالا و برخورد با مایعات خورنده، ممکن است این قطعات از هم بپاشند.

ترانسمیترهای فشار در صنایع نفت و گاز معمولا از فلزات آلیاژی بسیار بادوام مانند Hastelloy C22 یا آلیاژ نیکل ساخته می شوند. این مواد در برابر مواد بسیار ساینده و خورنده مقاوم هستند و اغلب با تاییدیه های صنعتی ارائه می شوند. بنابراین اپراتورها می توانند مطمئن باشند که سنسور فشار آنها می تواند گازهای خشن را تحمل کند.

طراحی ضد انفجار

در برخی کاربردها، ترانسمیترهای فشار باید ذاتاً ایمن و ضد انفجار باشند تا خطرات را کاهش داده و از خرابی های فاجعه بار جلوگیری کنند. هنگام جستجوی ترانسمیترهای فشار برای صنایع نفت و گاز، به دنبال این گواهینامه ضد انفجار (ATEX) باشید تا مطمئن شوید که فرآیند شما محافظت می شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به اهمیت انتخاب درست ترانسمیتر فشار برای صنایع نفت و گاز بپردازیم. همانطور که گفتیم این صنایع با مواد خورنده و منفجره در ارتباط است و سنسورهای فشاری که در این فرآیندها به کار می روند باید مستحکم و ضد انفجار باشند. اگر این وبلاگ همچنان شما را به این فکر می اندازد که چه نوع ابزار دقیق صنعتی برای کاربرد شما بهترین کارایی را دارد، مهندسان ما در پرشین ابزار دقیق خوشحال می شوند به شما کمک کنند، پس با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.