تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر

در هنگام عبور و توزیع سیالاتی مثل گاز و مایع از سیستم های لوله کشی، ابزار و وسایل متعددی برای اندازه گیری خواص مختلف آن ها مثل فشار و سرعت سیال وجود دارد. هر یک از این ابزار ها اصول و ویژگی های متفاوتی برای اندازه گیری سیالات دارد. فلومتر و فلوترانسمیتر یکی از ابزارهای سنجش هستند که در کنترل جریان سیال در یک فرآیند به ما کمک می کنند. در حالی که این دو عملکرد کاملا متفاوتی دارند، اما گاهی این دو را با هم یکسان در نظر می گیرند که درست نیست. در این مقاله پس از یک معرفی مختصر به تفاوت بین فلومتر و فلوترانسمیتر می پردازیم.

فلوترانسمیتر Flow Transmitter چیست؟

به تعریفی ساده، فلومتر که مدارهای الکترونیکی داخلی داشته باشد، فلوترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان نامیده می شود، که جریان بین 4 تا 20 میلی آمپر و ولتاژ بین 1 تا 5 ولت، خروجی الکتریکی دارد. کنترل و نظارت جریان به این شکل امکان پذیر می شود که به وسیله خروجی از ترانسمیتر فلو و از طریق یک کنترلر به کنترل ولو (Control Valve) داده شود. ونتوری venturi ، اوریفیس، لوله پیتوتpitot  ، نازل جریان و دیگر عناصر اولیه برای ایجاد اختلاف فشار طراحی شده است. اختلاف فشار اما عنصر ثانویه فلو ترانسمیتر است و برای سنجش اختلاف فشارِ حاصل از عنصر اولیه تعبیه شده است. اختلاف فشار عامل انحراف در دیافراگم است که در نتیجه آن، در سنسور خازنی تغییر ظرفیت خازنی حس شده و سپس به سیگنال الکتریکی (بین 4-20 میلی آمپر) تبدیل می شود. این روش اندازه گیری فلوترانسمیتر است.

فلومتر و فلوترانسمیتر چه تفاوتی دارند؟

فلومتر و ترانسمیتر فلو، یکی از اشکال متفاوت ابزارهای بسیار مهمی هستند که در سیستم انتقال سیالات استفاده می شوند. این دو برای اندازه گیری و تغییر پارامترهای فرآیند، ابزارهای کارآمدی محسوب می شوند که گاهی اوقات کارکردهای آن با هم جابه جا شده و به جای یک دیگر اشتباه فرض می شوند. در حالی که ساختار و فعالیت آن ها با هم تفاوت هایی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

1 ساختار درونی

ترانسمیتر جریان در واقع از دبی سنج ها (فلومتر) استفاده می کند تا جریان اندازه گیری شده گاز و مایعات را  به شکل سیگنال و خروجی های الکتریکی را ارائه دهند. در واقع علاوه بر ساختار مکانیکی فلومتر یک سیستم الکترونیکی که داخل فلو ترانسمیتر وجود دارد، این دو را از هم تفکیک می کند.

2 توان کنترل

فلوترانسمیتر یک فلومتر ارتقا یافته است که عملکرد اندازه گیری جریان توسط دستورالعمل های تعیین شده توسط اپراتور را انجام می دهد. مدارهای الکترونیکیِ یک پارچه نصب شده روی آن، قابلیت مشاهده و کنترل جریان سیال را فراهم می سازد.

3 عملکرد تفاوت

وظیفه فلومتر تنها اندازه گیری دبی یا میزان جریان سیالات است. ولی از طرف دیگر، ترانسمیتر های جریان نه تنها سنجش سرعت جریان را انجام می دهند، بلکه جرم و حجم فرآیند را هم اندازه گیری می‌کنند.

4 کاربرد میدانی

فلومتر صرفا برای کاربردهای دستی و میدانی نزدیک کار می کند، اما یک فلوترانسمیتر به علت خروجی الکتریکی ای که دارد، امکان کنترل و مشاهده عملکرد فرآیند از راه دور را هم فراهم می کند.

سخن پایانی

فلومتر و فلوترانسمیتر در صنایعی مثل، پتروشیمی، فلزات و معادن، صنایع دارویی و غذایی، آب و فاضلاب و صنعت تاسیسات استفاده گسترده ای در سنجش و اندازه گیری جریان سیال دارند. این دو ابزار سنجش دقیق هرگز یکی نیستند و تفاوت این دو بیشتر در ساختار، عملکرد و کاربرد آن هاست؛ که کارفرما، مهندسین و اپراتورها، باید به آن ها شناخت و اشراف داشته باشند. یکی از عمده ترین معضلات مربوط به استهلاک ابزارها مربوط به استفاده ناصحیح و ناآگاهی از کاربری آن هاست. در این مطلب تفاوت های آن ها به شما معرفی شده است تا در هنگام خرید و انتخاب فلومتر دچار سردرگمی و اشتباه نشوید. در پایان می توانید نظرات خود را با ما در میان گذاشته و با کارشناسان ما در پرشین ابزار دقیق جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.