کامل ترین راهنمای نصب فلومتر

در این راهنمای نصب فلومتر به روش ها و نکات اصولی نصب اولیه دبی سنج می پردازیم که برای انواع فلومترها کاربردی است. نصب فلومتر به شیوه درست و اصولی به کارایی بهتر و افزایش طول عمر این دستگاه کمک می کند. اگر در نصب فلومتر دقیق عمل نکنید و دقت اندازه گیری جریان کاهش پیدا می کند. ما در این راهنمای نصب فلومتر جزئیاتی را که در هنگام نصب دبی سنج باید رعایت کنید را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

اهمیت نصب صحیح فلومتر

اندازه گیری جریان یکی از متداول ترین کارها در هر محیط صنعتی است. جدای از چالش های طراحی برای اطمینان از یک سیستم اندازه گیری خوب، چالش های نصب نیز وجود دارد. مهم نیست که طراحی یک سیستم اندازه‌گیری جریان چقدر خوب است، اگر نصب مطابق با بهترین روش‌ها نباشد، چنین فلومتری هم قابلیت اطمینان، عملکرد و دقت را ارائه نخواهد کرد.

در برنامه‌های انتقال جریان که از نظر مالی اهمیتی ندارند، دبی سنج‌ها به ندرت کالیبره می‌شوند و اغلب سال‌ها بدون هیچ گونه فکری در مورد دقت آن‌ها در محل باقی می‌مانند. در این کاربردها، دقت اغلب هدف ذکر شده نیست، بلکه ممکن است تکرارپذیری برای اهداف کنترلی مد نظر باشد، اما حتی در آن زمان هم باید به اندازه گیری جریان توجه داشت.

با این حال، در برنامه های انتقال جریان باید به نحوه نصب سیستم فلومتر توجه شود. متأسفانه، در بسیاری از موارد، نصب اولیه اغلب بدون توجه به شیوه های نصب اصولی بسیار ضعیف انجام می شود. بنابراین بسیار بعید است که این فلومترها هرگز دقت اعلام شده از سمت شرکت سازنده را اعلام کنند.

بر اساس شرایط جریان ثابت و نصب در لوله های مستقیم و بلند در بالادست و پایین دست جریان سنج، از سوی شرکت سازنده فلومتر، داده ای اعلام می شود که برای دستیابی به دقت اعلام شده برای کنتور است.

در عمل، اکثر تاسیسات دبی سنج به ندرت این الزامات ایده آل پیش بینی شده توسط سازندگان را برآورده می کنند. آنچه در اکثر تاسیسات کنتور می بینید شامل خم ها، زانوها، سوپاپ ها، اتصالات T، پمپ ها و ناپیوستگی های دیگر است که همگی باعث ایجاد اختلالاتی می شوند که بر دقت کنتور اثر نامطلوبی دارند.

معرفی بخش های فلومتر

برای نصب ایمن و اصولی یک فلومتر ابتدا باید با بخش های تشکیل دهنده فلومتر آشنا شوید تا بتوانید در فرآیند نصب هر بخش را در جای درست خود قرار دهید. در قسمت زیر به معرفی بخش های فلومتر می پردازیم.

1.     بدنه فلومتر

بدنه فلومتر شامل یک صفحه آنالوگ برای قرائت دستی است. فلومتر شما دارای 3 سیم می باشد که از بدنه بیرون زده است. سیم ها برای خواندن در برنامه نرم افزاری باید به ورودی های حسگر روی کنترلر متصل شوند. در تمامی مدل ها فقط از 2 سیم (آبی و سفید) استفاده شده است.

2.     آدابتور

هر فلومتر دارای یک آداپتور برای اتصال به سیستم آبیاری شما می باشد.

3.     محل دبی سنج

دبی سنج بین شیر اصلی و دریچه های زون نصب می شود. برای جلوگیری از هشدارهای کاذب، در سمت پایین دست فلومتر نباید شیر آب یا دیگر استفاده های کنترل نشده از آب وجود داشته باشد. اگر تمام شیرهای برقی متصل به کنترلر با هم گروه بندی نشده باشند، ممکن است نیاز به نصب بیش از یک فلومتر باشد. لوله ای که آب را به دبی سنج می آورد باید 10 برابر بیشتر از عرض لوله باشد. لوله انتقال آب از کنتور باید 5 برابر عرض لوله باشد.

بهترین روش نصب فلومتر برای اطمینان از عملکرد بدون مشکل

در صورت نصب صحیح، در یک برنامه مناسب، فلومترها به ندرت نیاز به تعویض پیدا می کنند و کالیبراسیون مجدد معمولاً تنها چیزی است که آنها نیاز دارند. بسیاری از مشکلات نگهداری عموماً به دلیل نصب نادرست یا نصب در برنامه‌ای است که فلومتر برای آن کاربرد مناسب نیست. این نکات به اطمینان از نصب صحیح فلومتر برای کاهش هزینه ها و افزایش طول عمر ابزار شما کمک می کند. برای اینکه بتوانید عملکرد بهینه و دقت بهتری را از نصب هر فلومتر بدست آورید، باید از روش کلی نصب فلومتر زیر استفاده کنید:

  1. دبی سنج را در موقعیت و ارتفاع توصیه شده نصب کنید.
  2. مطمئن شوید که لوله کنتور همیشه با مایع پر شده است.
  3. در تاسیسات اندازه گیری جریان مایع، اطمینان حاصل کنید که هوا یا بخار در مایع وجود ندارد.
  4. در تاسیسات اندازه گیری جریان گاز، اطمینان حاصل کنید که قطرات مایع در گاز وجود ندارد.
  5. لوله کشی را در دو طرف فلومتر نگه دارید تا اثر لرزش را به حداقل برسانید.
  6. در صورت لزوم، فیلتراسیون را در بالادست کنتور فراهم کنید تا مواد جامد را از جریان جریان خارج کند.
  7. در تاسیسات مایع، ضربان فشار می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین، کنتورها را از ضربان‌های فشار و نوسانات جریان محافظت کنید.
  8. تا حد امکان از میدان های الکترومغناطیسی قوی در مجاورت فلومتر خودداری کنید.
  9. کنترل جریان یا محدود کننده های جریان را در پایین دست کنتور نصب کنید.
  10. در جاهایی که انتظار می رود جریان گرداب یا چوب پنبه باز شود، بخش های ورودی و خروجی را افزایش دهید یا صاف کننده های جریان را نصب کنید.
  11. در مواردی که برآورده ساختن لوله های مستقیم مورد نیاز برای فلومتر عملی نیست، ممکن است از تهویه کننده جریان یا صاف کننده استفاده کنید.
  12. اگر دبی برای یک متر زیاد است، دو یا چند متر را به صورت موازی نصب کنید.
  13. هر نصب فلومتر باید امکان گسترش لوله را فراهم کند.
  14. مطمئن شوید که فضای کافی برای نصب و تعمیر و نگهداری در سیستم اندازه گیری جریان وجود دارد.
  15. برای اینکه کنتورها را برای سرویس دهی بدون خاموش شدن ایستگاه حذف کنید، یک خط کنارگذر تهیه کنید.
  16. در صورت امکان، اتصالات ثابت را در پایین دست جریان سنج، کالیبراسیون های منظم در محل ارائه دهید.
  17. هرگز دبی سنج را در سمت مکش پمپ نصب نکنید.

جمع بندی

در این مقاله از پرشین ابزار دقیق درباره نحوه نصب فلومتر، نکاتی را در اختیار شما قرار دادیم که تقریبا در مورد همه انواع فلومتر یکسان است اما الزامات یا توصیه های اضافی نصب ممکن است در مورد فلومترهای خاص مانند فلومترهای جرمی وجود داشته باشد. مهم است که مهندسان هنگام نصب هر ابزار دقیق در برنامه خود به دفترچه های نصب مراجعه کنند.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.