پوزیشنر چیست و چگونه کار می کند؟

پوزیشنر سوپاپ وسیله ای است که بر روی محرک نصب شده است که فشار هوا را در صورت لزوم اعمال یا کاهش می دهد تا اطمینان حاصل شود که سوپاپ به موقعیت صحیح دست می یابد.

پوزیشنر چیست؟

پوزیشنر وسیله ای است که برای قرار دادن شیر در موقعیت صحیح با افزایش یا کاهش فشار بار هوا بر روی محرک (اکچویتور) استفاده می شود. به جای اینکه کنترل کننده فرآیند مستقیماً سیگنالی به محرک برای حرکت شیر بفرستد، یک موقعیت دهنده سوپاپ موقعیت دقیق شیر را حس می کند و برای حرکت شیر با محرک ارتباط برقرار می کند.

هنگامی که موقعیت دهنده وجود ندارد، سیگنال کنترل مستقیماً به محرک می رود. هنگامی که یک پوزیشنر کنترل ولو نصب می شود، این سیگنال را قطع می کند و سپس سیگنال دیگری را به محرک ارسال می کند. اساساً، یک پوزیشنر تضمین می کند که عنصر کنترل نهایی در یک حلقه کنترل بهینه را اعمال می کند.

موقعیت یاب های شیر با افزایش سرعت و دقت پاسخ محرک، کنترل دقیق تری بر متغیر فرآیند را امکان پذیر می کنند. از آنجایی که وظیفه پوزیشنر اطمینان از قرار گرفتن شیر در محل مناسب است، به غلبه بر عواملی که بر عملکرد شیر کنترلی تأثیر می گذارند، مانند اصطکاک و همچنین مشکلاتی مانند غیر خطی بودن کمک می کند. Valve Positioner همچنین می توانند سیگنال ورودی را در صورت نیاز تقویت یا معکوس کنند.

پوزیشنر شیر کنترل کجا نصب می شود؟

پوزیشنر شیر کنترل معمولاً روی پوشش بالایی یک محرک پنوماتیکی (برای شیرهای کنترل خطی) یا نزدیک انتهای شفت (برای شیرهای کنترل چرخشی) نصب می شوند. برای هر دو حالت راه اندازی، این وسیله به صورت مکانیکی به میل سوپاپ یا شفت سوپاپ متصل می شود و امکان مقایسه موقعیت شیر با موقعیت درخواست شده توسط کنترل کننده را می دهد.

انواع پوزیشنر یا موقعیت یاب شیر کنترل

چهار نوع اصلی پوزیشنر وجود دارد: پنوماتیک، الکترونیکی، الکتروپنوماتیکی و دیجیتال. اینها بر اساس اینکه موقعیت یاب شیر از هوا یا برق برای حرکت دادن محرک استفاده می کند متفاوت است. حال چگونه تشخیص دهیم که کدام مدل برای کاربرد ما مناسب تر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید باید با انواع موقیت یاب کنترل ولو آشنا شوید.

پوزیشنر پنوماتیکی

پوزیشنرهای پنوماتیکی سیگنال پنوماتیک (هوا) را از کنترلر دریافت می کنند و سیگنال پنوماتیکی را به محرک ارسال می کنند. آنها ذاتا ایمن هستند و می توانند نیروی زیادی را برای بستن دریچه ایجاد کنند.

Pneumatic positioner یک طرفه یا سه طرفه، هوا را فقط از یک طرف یک محرک سوپاپ تک اثره که با یک فنر محدوده مخالف است، به آن می فرستند و هوا را از آن خارج می کنند.

موقعیت یاب پنوماتیک دو طرفه یا چهار طرفه، هوا را از دو طرف محرک ارسال و خارج می کنند.

پوزیشنر الکترونیکی

پوزیشنر الکترونیکی سیگنال های الکتریکی را ارسال و دریافت می کند. سه نوع تحریک الکتریکی وجود دارد: جریان متناوب تک فاز و سه فاز (AC) و ولتاژ جریان مستقیم (DC).

پوزیشنر الکتروپنوماتیکی

پوزیشنرهای شیر الکتروپنوماتیک سیگنال های کنترل جریان را به سیگنال های پنوماتیکی معادل تبدیل می کنند. آنها از مخلوطی از برق و هوا استفاده می کنند.

پوزیشنر دیجیتال

پوزیشنر دیجیتال یا "هوشمند" از یک ریزپردازنده برای قرار دادن محرک شیر و نظارت و ضبط داده ها استفاده می کنند. آنها بسیار دقیق هستند و از هوای کمتری نسبت به مدل های آنالوگ استفاده می کنند و امکان تشخیص دیجیتال آنلاین را فراهم می کنند. Digital positioner حدود 20 سال پیش وارد صحنه شدند، اما اخیراً با شروع به کارگیری اتوماسیون در کارخانه ها و خطوط لوله، آنها واقعاً محبوبیت پیدا کرده اند.

دلیل محبوبیت پوزیشنرهای دیجیتال چیست؟

دلیل اصلی محبوبیت پوزیشنرهای دیجیتال این است که آنها می توانند کارهایی بیشتر از کنترل موقعیت شیر انجام دهند. جدیدترین موقعیت دهنده های موجود در بازار همچنین می توانند داده های مربوط به شیر را جمع آوری کنند تا به طور خودکار به کاربران در مورد نحوه عملکرد سوپاپ اطلاع و هشدار دهند. همچنین این تجهیزات در تشخیص و تعمیر و نگهداری شیر نیز کارآمد هستند.

از آنجایی که آنها قطعات متحرک مکانیکی کمتری دارند، بیشتر از همتایان پنوماتیکی و آنالوگ سنتی خود دوام می آورند. بعلاوه، در زمانی که سوپاپ در حالت استراحت است، هوا را تخلیه نمی کنند که مصرف انرژی را کاهش می دهد.

مزایای استفاده از پوزیشنر دیجیتال

تنظیم خودکار موقعیت یاب در چند دقیقه، برخلاف ساعاتی که مدل های آنالوگ می توانند طول بکشند.

اطلاعات تشخیصی در مورد سلامت و عملکرد شیرهای کنترل خود را دریافت کنید.

قبل از اینکه مشکلی پیش آید، می توانید آن را شناسایی کنید.

positioner را با سایر سیستم های کنترل ادغام کنید تا همه داده های شما در یک مکان باشد.

همه اینها به بهره وری بالاتر شیر، کاهش زمان خرابی و عملکرد کلی بهتر کارخانه می انجامد.

دلایل استفاده از پوزیشنر سوپاپ

همانطور که گفتیم پوزیشنرهای سوپاپ برای پیدا کردن موقعیت شیربرقی استفاده می شوند. اما 5 دلیل مهم وجود دارد که شما را به تهیه موقعیت یاب شیر تشویق می کند. در قسمت زیر با این دلایل آشنا شوید.

کنترل دقیق تر: از آنجایی که موقعیت یاب های سوپاپ موقعیت دقیق شیر را می دانند، کنترل دقیق تری از آنچه که یک محرک به تنهایی می تواند به دست آورد، ارائه می کنند.

کنترل سریعتر: موقعیت دهنده ها به شیرهای کنترلی کمک می کنند تا به تغییرات در متغیر فرآیند سریع تر واکنش نشان دهند و مدت زمانی که سیستم بالاتر یا پایین تر از نقطه تنظیم کار می کند به حداقل می رسد.

موقعیت یکنواخت شیر: تغییر فشار دیفرانسیل در سراسر شیر می تواند نشان دهنده ناپایداری در حلقه کنترل باشد. موقعیت یاب یک راه حل برای کمک به تثبیت موقعیت سوپاپ است.

تنظیمات و عملکردهای انعطاف پذیرتر: یک positioner به شما امکان می دهد بین کنترل کننده و شیر کنترل فاصله قرار دهید.

اثرات اصطکاک را به حداقل برسانید. اصطکاک در بسته بندی میل سوپاپ هم به هیسترزیس کمک می کند که باعث کاهش بهره وری می شود.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم موقعیت یاب شیر کنترل و نحوه عملکرد و دلایل استفاده از آن آشنا شدیم. اگر شما در فرآیند پنوماتیکی نیاز به تشخیص دقیق موقعیت شیر دارید، ما استفاده از پوزیشنر کنترل ولو را به شما توصیه می کنیم. پرشین ابزار دقیق مجموعه ای از پوزیشنرهای پنوماتیکی، الکتروپنوماتیکی و دیجیتالی را ارائه می دهد.

همچنین اگر نیاز به تجهیزات کنترل فشار مانند گیج فشار و ترانسمیتر فشار دارید کافی است که با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.