مانومتر دیجیتال چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مانومتر دیجیتال می تواند فشار اندازه گیری شده را به کمک اعداد بر روی یک نمایشگر دیجیتالی نمایش دهد. از این ابزار می توان برای اندازه گیری فشار در تجهیزات متحرک و ثابت استفاده کرد.

مانومتر دیجیتال چیست؟

مانومتر دیجیتال دستگاهی است که قادر به اندازه گیری فشار و تغییرات آن در دو نقطه یک سیستم است که به آن فشار دیفرانسیل می گویند. فشار دیفرانسیل در میان دیگر انواع فشار برای پیش بینی کنندگان آب و هوا اهمیت زیادی دارد.

این تجهیزات همچنین در خانه ها برای نظارت بر وسایل پروپان مانند کباب پز، نگهداری و تشخیص عیوب در سیستم های تهویه مطبوع و تشخیص نشت گاز بسیار سریع استفاده می شود.

فشارسنج دیجیتال چگونه کار می کند؟

برخلاف مانومترهای سنتی، فشارسنج های دیجیتال برای تشخیص فشار به تعادل هیدرواستاتیکی سیالات (آب/جیوه) متکی نیستند. در عوض، آنها با یک جزء معروف به مبدل فشار عرضه می شوند که سطح فشار مشاهده شده را به سیگنال یا مقدار الکتریکی تبدیل می کند. سپس مقدار را می توان به عنوان مقدار فشار موجود ثبت کرد. معمولاً سه نوع متغیر الکتریکی توسط مبدل های فشار استفاده می شود: مقاومتی، خازنی و القایی.

فهرست نکات و ترفندهایی برای اندازه گیری دقیق فشار با استفاده از مانومتر دیجیتال

در اینجا چند روش برای اندازه گیری دقیق فشار هوا با کمک مانومتر دیجیتال وجود دارد:

1- نصب باتری های جدید

اگر می خواهید مقدار واقعی فشار را روی مانومتردیجیتال خود بخوانید، قبل از انجام اندازه گیری فشار، نسبت به نصب باتری جدید اقدام نمایید. گاهی اوقات، حتی مانومترهای دیجیتال جدید با باتری های به ظاهر جدید، خوانش های نادرستی ارائه می دهند، زیرا باتری های آنها در حد استاندارد نیستند.

2- تنظیمات صفر اجباری

دکمه بازیابی یا دکمه صفر، صفحه نمایش را به حالت تهی برمی گرداند و شما را قادر می سازد تا از تمام خطاها و اختلافات احتمالی جلوگیری کنید.

3- اندازه گیری فشار استاتیک

فشار استاتیک را می توان با استفاده از یک Digital manometer اندازه گیری کرد. فشار مثبت به معنای فشار بیشتر از اتمسفر است و فشار منفی نشان می دهد که فشار زیر فشار اتمسفر است. هنگامی که اندازه گیری فشار استاتیک در شرایطی که جریان نسبتاً یکنواخت و پایدار است مورد نیاز است، ممکن است از لوله های ورودی استفاده شود.

4- استفاده از ویژگی نور پس زمینه

گاهی اوقات لازم است که در محیط هایی با نور ضعیف یا کاملاً تاریک مقدار فشار اندازه گیری شده را بخوانید. برای اینکه بتوان در چنین شرایطی قرائت ها را مشاهده کرد، برخی از مانومترهای دیجیتال به ویژگی نور پس زمینه مجهز شده اند. این ویژگی برای صرفه جویی در مصرف باتری، صفحه را به مدت دو دقیقه قبل از خاموش شدن خودکار روشن می کند. برای استفاده از ویژگی نور پس زمینه، ابتدا باید فشارسنج دیجیتال خاموش شود. پس از آن، دکمه پاور آن باید به طور مداوم برای چند ثانیه نگه داشته شود تا نور پس زمینه روشن شود.

5- استفاده از ویژگی حافظه

در بسیاری از مواقع ممکن است از فشارسنج دیجیتالی برای ثبت فشارهای متعدد برای بازبینی در زمان های آتی یا مشاهده یک الگوی خاص استفاده کنید. برای پاسخ به این مشکل، برخی از مانومترهای دیجیتال با حافظه ای ساخته شده اند که می تواند چندین فشار را ذخیره کند. بر روی صفحه نمایش مانومترهای دیجیتال نشانگرهایی وجود دارد که تعداد خوانش فشار ذخیره شده را نشان می دهد. قرائت ها با وارد شدن به حالت حافظه مانومترها ذخیره می شوند.

کاربردهای خانگی مانومتر دیجیتال چیست؟

از جمله کاربردهای خانگی مانومتر دیجیتال می توان به استفاده در لوازم خانگی که با پروپان تغذیه می شوند، مانند کباب پز اشاره کرد. این وسیله می تواند فورا نشت گاز و همچنین نقص در سیستم های تهویه مطبوع را تشخیص دهد. از دیگر کاربردها می توان به نگهداری سیستم هایHVAC، نظارت بر فشار گاز در سیستم های لوله کشی و کمپرسور، اندازه گیری جریان سیال و فشار خون و غیره اشاره کرد.

مزایای مانومتر دیجیتال نسبت به مانومتر سنتی چیست؟

مانومترهای دیجیتال در مقایسه با نمونه های سنتی خود دارای مزایای زیادی به ویژه سهولت استفاده از آن ها هستند و به همین دلیل بازار را به تسخیر خود درآورده اند. برخی از مزایای استفاده از مانومتر دیجیتال عبارتند از:

  • از فشارسنج های دیجیتال می توان برای اندازه گیری فشار در هر مکانی استفاده کرد.
  • آنها به سیالات غیر متریک متکی نیستند، به این معنی که برای ارائه خوانش های دقیق نیازی به سطوح هموار ندارند.
  • آنها به راحتی می توانند به رایانه ها و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) متصل شوند.
  • آنها سبک وزن و قابل حمل هستند.
  • نمایشگرها و مقادیر آنها به راحتی قابل خواندن است.
  • آنها قادر به اصلاح انحراف از شرایط استاندارد با کمک برنامه نویسی نرم افزار هستند.

جمع بندی

مانومترها تجهیزاتی هستند که برای اندازه گیری فشار در تجهیزات صنعتی استفاده می شوند. این محصولات به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. در مانومترهای دیجیتالی خوانش دقیق و آسان فشار را تجربه کنید. اگر به دنبال خرید انواع مانومتر هستید می توانید با کارشناسان پرشین ابزار دقیق تماس بگیرید.

ما در فروشگاه پرشین ابزار دقیق کلیه تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله ترانسمیتر فشار، گیج فشار و سنسور فشار را ارائه می دهیم. برای آشنایی با عملکرد هر کدام از این تجهیزات می توانید با کلیک بر روی گزینه آن در منو اطلاعات کاملی را بدست آورید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.