ترمومتر دیجیتال پرتابل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در صنایع مختلف ابزارهای گوناگونی جهت کنترل و اندازه گیری فرآیندهای متعدد وجود دارد. از این ابزارها در تمامی بخش های پروژه استفاده های گوناگونی می شود. دما یکی از فاکتورهایی است که تقریبا مورد توجه تمام صنایع است و کنترل و مدیریت آن از برنامه های اصلی هر فرآیندی است. ترمومتر یکی از این تجهیزات است و گونه های متعددی دارد. در این مقاله قصد داریم به ترمومتر دیجیتال، از نوع قابل حمل آن بپردازیم و اطلاعاتی را در خصوص کارکردها و مشخصات عمومی آن ارائه دهیم. با ما در پرشین ابزار دقیق همراه باشید تا یک ابزار کاربردی دیگر را با هم بشناسیم.

ترمومتر دیجیتال پرتابل (Portable Digital Thermometer) چیست؟

ترمومتر دیجیتال پرتابل یکی از ابزارهای دقیق است که برای اندازه گیری و سنجش میزان دمای یک فرآیند در محیط های آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد. از همین رو عموما با نام دماسنج هم شناخته می شود و از نظر ظاهری شبیه به مولتی متر است. این ابزار کار اندازه گیری دما را به صورت غیرتماسی و با فناوری لیزر انجام می دهد. به همین جهت برای سنجش حرارت یک مخرن و یا سیال موجود در فرآیند، مدل هایی از آن به شکل قابل حمل تولید شده اند تا نیازی به نصب دائم روی خطوط نداشته باشد. به دلیل نیاز گسترده ای که به این ابزار در قسمت های مختلف یک کارخانه و محیط صنعتی وجود دارد در روش های سنتی لازم است در هر نقطه مورد نیاز یک نمونه ثابت و غیرقابل حمل آن نصب شود که هزینه های جاری برای نصب و نگهداری آن به مراتب بالا خواهد رفت. به همین جهت از نوع پرتابل آن استفاده می شود تا این هزینه ها کاهش پیدا کند.

ترمومتر دیجیتال پرتابل چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

علاوه بر کاهش هزینه های مختلف در نصب، راه اندازی و تامین و نگهداری، حرارت سنج دیجیتال پرتابل می تواند در موارد دیگری هم بسیار مفید فایده ظاهر شوند و بار بزرگی جهت مسئولیت کنترل کیفی و سنجش دمای پروژه را از روی دوش کارفرما و مهندسین ناظر بردارد. به جای خرید و نصب ترانسمیترها و گیج فشار که معضلات گوناگونی در هزینه، نصب، راه اندازی، کالیبراسیون و نگهداری آن برای صاحبان صنایع می تراشد، از ترمومتر دیجیتال پرتابل و قابل حمل استفاده می شود که امکان سنجش و بررسی نمونه های متعدد در شرایط دمایی، زمانی و مکانی مختلف را داراست. عمده مزیت ها و کاربردهای این ابزار عبارت اند از:

  • دارای نمایشگری دیجیتال روی دستگاه است که می تواند میزان دما را به درجه سلسیوس و فارنهایت نمایش دهد.
  • این نوع ترمومتر توان اندازه گیری دما در 2 الی 12 نقطه را به طور همزمان دارد.
  • دارای یک یا چندین ورودی برای سنسورهای دما می باشد.
  • پرتابل یا قابل حمل بودن آن این امکان را فراهم می کند تا در شرایط زمانی و مکانی مختلف امکان تست و سنجش دما را داشته باشد.
  • بعضی از مدل های آن امکان اتصال به کامپیوتر و ذخیره دیتاهای ثبت شده را دارند.
  • در عین سادگی، دقت و سرعت پاسخگویی بسیار بالایی دارد که آن را به نمونه ای و جایگزین مدل های دیگر بدل کرده است.
  • امکان استفاده در تمام محیط های صنعتی و تجاری اعم از: آزمایشگاه ها، مراکز درمانی، هواشناسی، صنایع دارویی و غذایی، گلخانه ها، مرغداری ها، صنایع حمل و نقل و ... فراگیر است.

نکات مهم در تعیین مدل ترمومتر دیجیتال پرتابل

عوامل گوناگونی بر نوع و مدل دماسنج دیجیتالی تاثیرگزار است. اما مانند سایر تجهیزات، ساختار فنی و امکانات ارائه شده در آن مثل واحدهای قابل اندازه گیری، حرارت پذیری، تکنولوژی قطعات به کار رفته و... می تواند ویژگی های تاثیرگذاری برای تعیین نوع آن باشد. این مسئله مهمی است که به تناسب نوع کاربرد، و نیاز خود ابزاری را انتخاب کنیم. به طور مثال محدوده های دمایی در محیط هایی مثل کارخانه های ذوب و کوره ها با گلخانه ها و مراکز پزشکی تفاوت زیادی دارد. مهم ترین پارامترهای تعیین نوع یک ترمومتر دیجیتالی پرتابل به صورت زیر است:

  • محدوده دمایی و حرارت پذیری
  • تعداد سنسورهای ورودی
  • دقت سنجش و اندازه گیری
  • اندازه صفحه نمایش دیجیتال
  • نوع پراب یا سنسور دمایی
  • قابلیت ذخیره اطلاعات با اتصال به کامپیوتر (Data Logger)
  • نوع ترموکوپل یا PT100
  • مشخصات باتری
  • رنج و واحدهای اندازه گیری

نتیجه گیری

استفاده از تجهیزات دقیق به خصوص ابزارهای اندازه گیری، نقش مهمی در کنترل فرآیند و خروجی، و نتیجه با کیفیت تر دارند. هر چقدر بتوانیم ابزارهای دقیق تر و مناسب تری انتخاب کنیم می توانیم به لحاظ کنترل کیفی خیال راحت تری داشته و از هزینه های اضافی خود به اندازه قابل توجهی کسر کنیم. اگر در خصوص انتخاب و خرید ترمومتر به هر گونه مشاوره و سوالی نیاز داشتید می توانید با کارشناسان فنی و فروش ما در پرشین ابزار دقیق در ارتباط باشید. همچنین نظرات و پیشنهاد تکمیلی خود در رابطه با این مقاله را از طریق باکس نظرات همین صفحه در میان بگذارید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.