فلومتر آب چیست و عملکرد آن چگونه است؟

فلومتر آب یا دبی سنج آب به تجهیزات اندازه گیری نرخ دبی آب گفته می شود. از گذشته تا به امروز یکی از دغدغه های بشریت اندازه گیری سرعت هوا و جریان آب بوده است. دانستن سرعت و جهت باد به منظور جهت یابی و اندازه گیری جریان آب برای تقسیم عادلانه آن بین جوامع، از اولین تلاش بشریت برای سنجش دبی سیالات است. در صنعت امروز اندازه گیری دبی سیالات بسیار حائز اهمیت است. از جمله دلایل اهمیت آن می توان به ایمنی، کیفیت محصول، کنترل فرآیند، راندمان تولید و مدیریت هزینه ها اشاره کرد.

فلومترآب چیست؟

فلومتر آب دستگاهی است که از انواع فلومتر در صتعت ابزار دقیق محاسبه می شود و برای اندازه گیری حجم یا جرم آب استفاده می شود. فلومترها با توجه به صنعتی که در آن به کار می روند با نام های زیادی مانند دبی سنج، نشانگر جریان، مایع سنج، سنسور دبی و ... شناخته می شوند. با این حال، همه آن ها جریان را اندازه گیری می کنند. کانال های باز، مانند رودخانه ها یا نهرها، ممکن است با جریان سنج اندازه گیری شوند. بیشتر اوقات، بیشترین کاربرد یک فلومتر و بیشترین تنوع دبی سنج ها بر روی اندازه گیری گازها و مایعات در یک لوله متمرکز است. دقت و وضوح اندازه گیری سیال بزرگترین مزایای بهترین فلومترها است.

فلومتر آب یک دبی سنج است که برای اندازه گیری جریان آب به طور خاص طراحی شده است، جریان سنج آب را می توان برای ردیابی جریان آب در کاربردهای مختلف استفاده کرد. نمونه ای از کاربردهای آن در زیر آمده است:
- اندازه گیری میزان مصرف توسط خانوارها یا جوامع فردی در سیستم های آب آشامیدنی شهری.
- ردیابی جریان فاضلاب برای کمک به شهرداری ها برای اطمینان از اینکه سیستم های فاضلاب آن ها به اندازه کافی تقاضا را برآورده می کند.
- به اپراتورهای کارخانه کمک می کند تا میزان آب مصرفی برای خنک کردن یک کارخانه صنعتی را ارزیابی کنند.

چرا به یک فلومتر آب نیاز دارم؟

درجه دقتی که یک سازمان از یک فلومتر نیاز دارد ممکن است متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، هرچه دبی سنج دقیق تر باشد، ارزش آن برای کسب و کار یا صنعت بیشتر است. دبی سنج دقیق برای ارائه نظارت دقیق یا کنترل جریان استفاده می شود. در برخی از کاربردهای صنعتی، کمیت باید به صورت دقیق محاسبه شود. از سوی دیگر، یک برنامه برای اندازه گیری جریان آب به یک تاکستان ممکن است فقط به دقت اندازه گیری 5٪ تا 10٪ نیاز داشته باشد.
همه فلومترها یکسان اندازه گیری نمی کنند و داده های یکسان را در اختیار شما قرار نمی دهند. از آن جایی که تمام سنسورها، از جمله فلومترها، دارای عدم قطعیت یا خطا در داده های ارائه شده هستند، صنعت از چندین اصطلاح برای توصیف میزان نزدیک به جریان "واقعی" یعنی متر استفاده می کند. اصطلاحاتی که مشاهده خواهید کرد شامل دقت خواندن، دقت در مقیاس کامل، تکرارپذیری و وضوح است. یکی از تفاوت های مهم در نحوه ارائه داده های فلومتر، تفاوت در دقت خواندن و دقت مقیاس کامل است.

نحوه کار انواع مختلف فلومتر آب

یک فلومتر با اندازه گیری مقدار مایع، گاز یا بخاری که از درون یا اطراف سنسورهای فلومتر جریان می یابد کار می کند. فلومترها به روش های مختلف عمل می کنند، اما در نهایت هدف یکسانی دارند و آن ارائه دقیق ترین و تکرارپذیرترین اندازه گیری های جریان برای یک کاربرد خاص، چه برای کنترل فرآیند، فعالیت های تحقیقاتی عمومی یا پردازش نیمه رسانا است.
فلومترها حجم یا جرم را اندازه گیری می کنند. دبی (Q) برابر است با سطح مقطع لوله (A) در یک دبی سنج حجمی و سرعت سیال جاری(V). اندازه دبی جرمی را می توان به صورت Q = A * v بیان کرد. دبی سنج جرمی به شرح روبرو است: ṁ = Q (که در آن Q نرخ جریان حجمی و چگالی سیال است).
جرم حرارتی مویرگی - از گرمای حرارتی منتقل شده بین گاز عبوری از یک لوله بسیار کوچک (مویرگی) و مجموعه ای از آشکارسازهای دمای مقاومتی (RTD) برای اندازه گیری جریان جرمی گاز استفاده می کند.
جرم حرارتی غوطه ور - برای اندازه گیری جریان جرمی گاز از گرمای حرارتی منتقل شده از حسگر گرم شده غوطه ور در جریان استفاده می کند.
گردابی جرم یا جریان حجمی مایعات، گازها و بخار را با استفاده از گردابه هایی که از یک حسگر غوطه ور در جریان و چگالی سیال محاسبه شده بیرون می آیند، اندازه گیری می کند.
اولتراسونیک سرعت عبور سیال از لوله را با استفاده از امواج فراصوت اندازه گیری می کند و می تواند در قسمت بیرونی لوله نصب شود، بنابراین نیازی به برش لوله نیست.

جمع بندی

مهم نیست که چه نوع زیرساختی را مدیریت می کنید، از تاسیسات آب شهری گرفته تا سیستم های آبیاری، خطوط لوله گاز و نفت و ... در همه این ها توانایی "شناخت جریان" امری حیاتی است. شما باید بتوانید آنچه را که به طور مداوم در جریان است اندازه گیری کنید. به هر حال، زمان پول است و مدت زمانیکه صرف اندازه گیری دستی جریان یا توقف عملیات برای جمع آوری داده های جریان صرف می شود، به معنای هدر رفتن پول است. با این حال، با توجه به سبک های مختلف جریان سنج، مزایا و معایب زیادی که باید در مورد دقت و هزینه در نظر گرفته شوند، انتخاب بهترین فلومتر برای یک کاربرد خاص می تواند چالش برانگیز باشد. برای انتخاب درست، حتما با کارشناسان این بخش تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.