شیر برقی هیدرولیک چیست؟ |نحوه کار آن چگونه است؟

انواع مختلفی از شیرهای هیدرولیک در صنعت موجود است. شیرهای هیدرولیک تجهیزات مکانیکی برای کنترل جریان سیال در لوله ها یا سیستم های هیدرولیک هستند. می توان از آن ها برای بررسی کامل سطح جریان به یک دامنه خاص، تغییر جهت سیال تحت فشار یا بستن یک خط استفاده کرد. شیرهای کنترل جهت برای شروع، توقف یا تغییر جهت جریان سیال طراحی شده اند. این شیرها بیشتر در سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک استفاده می شوند. ما فقط در مورد کاربردهای هیدرولیک برای هدف این مقاله بحث می کنیم.

از شیرهای هیدرولیک می توان برای کنترل جریان سیال در مدار و همچنین مقدار توان سیال استفاده کرد. در نتیجه فشار و دبی در بخش های مختلف مدار توسط این شیرها کنترل می شود. شیرهای هیدرولیک می توانند فشار سیستم را تنظیم کنند. شیر هیدرولیک، فشار روی پمپ را کاهش می دهد یا دمای روغن را قبل از ورود به مدار هیدرولیک کاهش می دهد. انواع مختلفی از شیرهای هیدرولیک از طیف گسترده ای از تامین کنندگان و شرکت ها و همچنین تولید کنندگان و توزیع کنندگان قابل دسترسی هستند.

شیر برقی هیدرولیک چیست؟

شیر برقی هیدرولیک که یکی از انوع شیربرقی در صنعت ابزار دقیق می باشد در واقع یک شیر الکترومغناطیسی است که در یک سیستم هیدرولیک فرآیند باز کردن، بستن یا تغییر جهت جریان مایع را انجام می دهد. عملکرد اصلی این شیر همراه با یک سلونوئید است. سلونوئید یک سیم پیچ الکتریکی می باشد که به دور یک هسته فرومغناطیسی پیچیده شده است. این شیر از محفظه های مختلفی تشکیل شده است که به آن ها پورت نیز می گویند. شیر برقی برای لغزش قرقره در داخل شیر، باز کردن یا بستن پورت ها استفاده می شود. قرقره جزء استوانه ای است که بسته به موقعیت آن، با مسدود کردن یا اجازه دادن به جریان مایع از طریق این درگاه ها، عملکرد شیر را انجام می دهد. شیرهای برقی هیدرولیک به طور گسترده در صنایعی مانند تولید، هوافضا، ساخت و ساز و بسیاری دیگر که نیاز به سیستم های هیدرولیک دارند، استفاده می شود.

نحوه عملکرد شیرهای برقی هیدرولیک

شیر برقی هیدرولیک یک شیر کنترل جهت دار است که به طور گسترده در سیستم های هیدرولیک برای تغییر، اجازه یا محدود کردن جریان مایع استفاده می شود. این شیر از شیر برقی (X - Y) در دو طرف شیر برای فعال سازی استفاده می کند. این شیر از یک قرقره استوانه ای (Z) با زمین (قطر بزرگتر) و شیارها (قطر کوچکتر) تشکیل شده است. زمین جریان را مسدود می کند در حالی که شیار اجازه عبور جریان را از شیر می دهد.

دریچه های جهت به طور کلی با تعداد پورت ها و تعداد موقعیت سوئیچینگ نشان داده می شوند. در شیر هیدرولیک شیر 4/3 طرفه در بالا، 4 نشان دهنده تعداد پورت ها و 3 نشان دهنده تعداد موقعیت ها است. P پورت فشار، A و B پورت های کاری و T پورت برگشت هستند.

فعال شدن شیر برقی X موجب کشیده شدن قرقره به سمت چپ توسط نیروی الکترومغناطیسی می شود. هنگامی که شیر برقی Y فعال می شود، قرقره به سمت راست می لغزد. این لغزش قرقره اتصالات پورت را باز، بسته یا تغییر می دهد که جهت جریان را تغییر می دهد.

انواع شیر برقی هیدرولیک

شیر 4/3 طرفه

یک شیر 4/3 طرفه دارای 4 پورت و 3 موقعیت است. این رایج ترین نوع شیر مورد استفاده در مدارهای هیدرولیک است. بسته به طراحی قرقره، پورت ها می توانند باز، بسته یا به ورودی/خروجی های خاصی متصل شوند. شکل 3 زیر یک مثال رایج است، اما طرح های قرقره دیگری نیز وجود دارد.

اصل کار شیر برقی 4/3 طرفه

همانطور که در تابع مدار 1 مشاهده می شود (شکل 3 سمت چپ)، هنگامی که قرقره به سمت راست حرکت می کند، پورت A به پورت P و پورت B به پورت T متصل می شود. تابع مدار 2 (شکل 3 وسط) نشان دهنده یک شیر مرکزی بسته است. با مسدود شدن تمام پورت ها هنگامی که اسپول به سمت چپ منتقل می شود، پورت P به پورت B و پورت T به پورت A متصل می شود.

شیر 4/2 طرفه

یک شیر 4/2 طرفه دارای 4 پورت و 2 موقعیت است A و B دو پورت فعال هستند، Pپورت فشار و T پورت برگشت است.

شیر 4/2 طرفه

این شیرها می توانند دارای طرح برقی تک یا دوگانه باشند. آن ها را می توان در حالت باز یا بسته معمولی متصل کرد، بنابراین، یک فنر برای بازگرداندن آن به حالت عادی خود وجود دارد. یک سوپاپ برقی منفرد هنگامی که شیر برقی فعال می شود، قرقره را جابجا می کند و پس از قطع برق به حالت اولیه باز می گردد. در شیر برقی دوبل، زمانی که یکی از شیر برقی ها فعال شود، قرقره جابجا می شود و زمانی که دیگری فعال شود، برمی گردد. توجه داشته باشید که در هر زمان تنها یک شیر برقی می تواند فعل باشد (برق داشته باشد).

کاربردهای شیر برقی هیدرولیکی در صنعت

شیرهای برقی هیدرولیک در طیف وسیعی از کاربردها که از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند استفاده می شود. از رایج ترین کاربردهای شیر برقی هیدرولیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم آبرسانی

سیستم توربین

سیستم تامین سوخت / بنزین

تصفیه خانه های فاضلاب

کنترل فرآیند در کارخانه های تولیدی

موتور هیدرولیک، بریک، پمپ در صنعت خودروسازی

ماشین آلات هیدرولیک در صنایع هوافضا و دریایی

ماشین آلات سنگین در ساخت و ساز و محوطه سازی

ماشین آلات در بخش کشاورزی

نکات و معیارهای انتخاب یک شیر برقی هیدرولیکی

تعداد پورت ها و موقعیت ها: این باید بر اساس نیاز برنامه شما انتخاب شود.

عمل قرقره: شما باید به این مورد توجه داشته باشید که با توجه به کاربرد مد نظرتان قرقره به مرکز برگردد یا با قطع جریان برق در جای خود باقی بماند.

جریان: جریان مورد نیاز برای کاربرد به تعیین اندازه شیر کمک می کند.

جنس: جنس دریچه باید با ویژگی های محیط جریان سازگار باشد.

دما: مواد شیر می توانند حداقل و حداکثر دمای مورد نیاز برنامه شما را تحمل کنند. دما بر ویسکوزیته و جریان سیال تأثیر می گذارد، به همین دلیل در تعیین ظرفیت سوپاپ ضروری است.

فشار: شیر باید بتواند حداکثر فشار مورد نیاز برای کاربرد شما را تحمل کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با شیر برقی هیدرولیک، انواع و روش کار آن آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات و انواع شیر پنوماتیک می توانید، سری به بلاگ ما در پرشین ابزار دقیق بزنید و اطلاعات خود را تکمیل بفرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.