6 تکنیک اندازه‌گیری جریان در صنعت | معرفی 6 فلومتر کاربردی

اندازه گیری جریان به عنوان یکی از کمیت های مهم تولید در صنایع مختلف است و تجهیزات اندازه گیری یکی از مهم ترین ابزار دقیق است. اندازه گیری جریان کاربردهای مختلفی دارد از جمله اندازه گیری جریان آب در تصفیه خانه ها، اندازه گیری گازهای صنعتی و سوخت، اندازه گیری میزان مایعات به کاررفته در تولید محصولات و.. . لازم به ذکر است که انتخاب درست دستگاه اندازه گیری جریان در نتیجه کار بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل به هنگام انتخاب دستگاه باید شرایطی مثل دقت در اندازه گیری، انواع سیال، مایع یا گاز، تمیز یا آلوده، رسانا یا نارسانا بودن سیال، شرایط ترمودینامیکی توجه ویژه ای داشت. علاوه بر رعایت این نکات در این مقاله به معرفی 6 تکنیک اندازه گیری جریان در صنایع مختلف می پردازیم.

جریان چیست؟

قبل از بیان کردن تکنیک های اندازه گیری جریان باید بدانیم جریان چیست و از چه طریقی می توان اندازه گیری کرد. جریان را می توان حجم یا مقدار جرم سیالی که از مقطع لوله در واحد زمان جاری می شود را جریان یا flow گفت که به دو روش اندازه گیری می شود.

جریان حجم

جریان حجمی یک کمیت حجمی است که در واحد زمان معنا پیدا می کند و برای اندازه گیری جریان مایع و گاز از جریان حجمی استفاده می شود که واحدهای آن m3/s و m3/hr است.

جریان جرم

جریان جرمی به عنوان یک کمیت جرمی در واحد زمان است. اندازه گیری جریان جرمی برای سیال های جامد استفاده می شود که واحد آن کیلوگرم بر ثانیه یا ساعت است.

6 تکنیک اندازه گیری جریان در صنایع

جریان سیال های مختلف باتوجه به اینکه از چه ابزار دقیق استفاده می کنید، تکنیک آن متفاوت است که در ادامه به بررسی این تکنیک ها می پردازیم:

استفاده از فلومترهای مبتنی بر فشار

فلومتر فشار برای جریان های بسیار کم، سیالات با ویسکوزیته بالا حاوی گردوغبار و ذرات جامد، فاضلاب، خمیر سخت، روغن آسفالتی و غیره بسیار عالی هستند.

استفاده از فلومتر حرارتی

فلومتر حرارتی از خواص حرارتی سیال برای اندازه گیری دبی سیال عبوری از لوله استفاده می کند. در یک فلومتر حرارتی، مقدار حرارت اندازه گیری شده به هیتر سنسور اعمال می شود. با افزایش جریان، سیال مقدار بیشتری گرما از دست می رود و فلومتر با استفاده از سنسور میزان کاهش گرما را اندازه گیری می کند و از دو پارامتر گرمای ورودی و گرمای خروجی برای اندازه گیری سیال استفاده می کند. از مزایای فلومتر حرارتی می توان به موارد زیر اشاره داست:

- بدون نیاز به جبران دما و فشار

- اندازه گیر بسیار دقیق

- قابلیت اندازه گیری جریان گاز کم فشار

فلومترهای گردابی

فلومتر گردابی بر اساس اصل ریزش گردابی کار می کند. زمانی که سیالی مانند آب از کنار بدنه بلوف عبور کند، گرداب های نوسانی رخ می دهد. فرکانس ریزش گرداب مستقیماً با میانگین جریان در نتیجه با جریان حجمی متناسب است. این نوع فلومتر برای اندازه گیری هایی که هزینه نگهداری اهمیتی ندارد بسیار مناسب است. از جمله مزایا استفاده از نوع فلومتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاربردی برای انواع مایعات گازها و بخار

- عدم تأثیرپذیری از تغییرات فشار، چگالی، دما

- پایداری بلند

- محدوده دمایی گسترده

فلومترهای الکترومغناطیسی

فلومتر الکترومغناطیسی، بر اساس قانون القای فارادی کار می کند. طبق قانون فارادی، ولتاژ القا شده در هر رسانا هنگام عبور از میدان مغناطیسی با میانگین سرعت، چگالی میدان مغناطیسی و طول هادی نسبت مستقیم دارد. این نوع فلومتر برای مصارف فاضلاب و گل ولای بسیار مناسب است. اختلالات جریان بالادست خیلی تأثیری در آنها ندارد، عموماً تحت تأثیر تغییرات فشار، چگالی و دما قرار نمی گیرد و برای اندازه گیری جریان های پایین بسیار مناسب است.در مقاله اصل اندازه گیری جریان الکترومغناطیسی به طور کامل دراین موضوع صحبت شده است.

دبی سنج التراسونیک

فلومتر اولتراسونیک به عنوان فلومتری تعریف می شود که از امواج اولتراسونیک برای اندازه گیری حجم جریان سیال استفاده می کند. این یک فلومتر حجمی است. فلومترهای اولتراسونیک از مبدل های بالادست و پایین دست، بازتابنده ها و لوله های حسگر تشکیل شده است. این فلومتر از امواج صوتی برای تجزیه وتحلیل میزان جریان استفاده می کند. در شرایط بدون جریان، فرکانس موج اولتراسونیک که در لوله منتقل می شود و فرکانسی که از مایع منعکس می شود یکسان است.

فلومتر کوریولیس

دبی سنج کوریولیس بر اساس اصول مکانیکی حرکت بر روی اثر کوریولیس کار می کند. هنگامی که سیال از طریق یک لوله ارتعاشی حرکت می کند، هنگامی که به سمت نقطه حداکثر ارتعاش دامنه حرکت می کند، مجبور می شود شتاب بگیرد و بدین طریق میزان جریان را محاسبه می کند.برای اطلاع از نحوه خرید فلومتر کویالیس میتوانید با کارشناسن پرشین ابزار تماس بگیرید.

روش های اندازه گیری دیگری نیز هستند که در صنایع مختلف برای سیال های دیگر مورداستفاده قرار می گیرد. همان طور که در مقاله فلومتر آب چیست و عملکرد آن چگونه است بیان شده است، عملکرد هرکدام با یکدیگر فرق می کند و از روش های مختلفی میزان جریان سیال را محاسبه می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعت بیشتر از محصولات ابزار دقیق کنترل دبی سایر مقالات پرشین ابزار دقیق را مطالعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.