روغن داخل گیج فشار برای چیست؟

گیج های فشار دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربردهای متفاوت خود را دارد. اما اگر دو نوع عمومی تر و البته پرکاربرد آن را دسته بندی کنیم، شامل گیج فشار خشک و گیج فشار روغنی می شود. درون مدل روغنی گیج فشار از مایعی چرب و نسبتا غلیظ پر می شود تا کارایی بیشتر و بهتری داشته باشد. مدل های خشک هم اگرچه داخل محفظه خود روغنی ندارند، اما می توانید تا حدود 90 درصد محفظه نمایشگر آن را با توجه به کاربرد خاص مورد نظر خود و با توجه نکاتی فنی و ایمنی، با روغن مناسب پر کنید تا به دقت و عملکرد نوع روغنی خود نزدیک شود. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه اما کاربردی به ویژگی های مختلف روغن درون گیج فشار و کمک به بهره وری بیشتر آن ها بپردازیم و به طور کامل توضیح دهیم چرا داخل گیج فشار با روغن پر می شود.

چرا در گیج های فشار از روغن استفاده می کنند؟

نیروی اعمال شده توسط سیال بر سطح، توسط دستگاهی به نام گیج فشار محاسبه می شود. گیج های فشاری که با مایع روغنی پر شده اند، گاهی همان گیج های فشار خشکی هستند که با برخی مایعات روغنی با ویسکوزیته بالا پر می شوند. قبلا در مورد تفاوت و مقایسه گیج فشار خشک با روغنی صحبت کرده ایم.  مایع درون محفظه گیج قابل مشاهده است و یک حباب هوا که درون نمایشگر مانومتر ایجاد شده است، تنها مشخصه یک گیج فشار روغنی و تفاوت ظاهری آن با گیج فشار خشک است. استفاده از روغن در بهبود عملکرد گیج و محافظت از اجزای آن در شرایط مختلف بسیار تاثیرگزار است. از آن ها در مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و ... استفاده های زیادی می شود. دلایل متعددی برای پر کردن گیج با روغن وجود دارد. در شرایط کاری پر تنش که لرزش فرآیند زیاد است، اجزا و قطعات داخلی ابزار مثل محور، چرخ دنده ها، اهرم و عقربه که وظیفه شان اندازه گیری دقیق است، دچار استهلاک شده و از انجام عملکرد صحیح خود باز می مانند. همچین این آسیب منجر به ناهماهنگی در اندازه گیری شده و به دلیل تکان های مداوم عقربه و عدم تعادل آن، مانع از خوانش صحیح آن توسط اپراتور می شود. در این شرایط است که اهمیت روغن به چشم می آید. وقتی کل قطعات گیج فشار که شامل قسمت پشت گیج و اجزاء مکانیکی آن و قسمت جلویی شامل صفحه نمایش با یک عقربه در مقیاس (bar, pascal) مدرج است، از مایع روغنی پر شود، باعث روانکاری و روغن کاری کلیه قطعات شده و استهلاک آن ها را به حداقل می رساند. این شاید اصلی ترین دلیل وجود روغن در برخی گیج هاست؛ دیگر مزایای مهم آن به شرح زیر است:

1 در محیط های مرطوب، وجود مایع روغنی با ویسکوزیته بالا می تواند باعث جلوگیری از زنگ زدن، اکسید شدن و خوردگی قسمت های مختلف گیج فشار شود. باید به این نکته توجه  داشته باشید؛ زیرا زنگ زدگی می تواند عملکرد کلی گیج را مختل کرده و باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری شود.

2 فشار سیال باید بر ویسکوزیته ی مایع درون گیج وارد و چیره شود. و این خود باعث می شود واکنش گیج به تغییرات فشار کند شده و تضمین خواهد کرد که فشار نمایش داده شده با نوسان کمتری همراه است و عدد متعادل تری نمایش می دهد.

 

3 روغن، ارتعاش و لرزش های وارده بر گیج را دفع می کند.

4 روغن باعث می شود عقربه داخل محفظه تکان نخورد و تکنسین مقدار دقیق فشار را سریع تر خوانش کند.

5 روغن از نفوذ رطوبت و بروز یخ زدگی جلوگیری می کند و مشکل کاهش وضوح صفحه نمایش را به خاطر جمع شدن غبار و بخارات رفع می کند و در محیط های دارای سیال خورنده بسیار کارآمد است.

6 مایع روغنی درون گیج در شرایط عملیاتی شدید شوک و جهش های ناگهانی دستگاه را دفع می کند و در دراز مدت طول عمر دستگاه و دقت سیستم اندازه گیری را در این شرایط پر تنش بالا می برد.

مایع روغنی داخل گیج فشار از چه نوعی است؟

برای کارایی بیشتر و طول عمر بالاتر گیج فشار باید توجه داشته باشیم که روغن مناسبی انتخاب کنیم. این انتخاب بر اساس شرایطی مثل محیط و دمای کار صورت می گیرد. به طور مثال در دماهای خیلی بالا برخی خواص مواد روغنی از بین رفته یا تغییر حالت می دهد. یا در دماهای پایین تر ممکن است باعث انجماد روغن درون محفظه شده و در هر دو مورد بهره وری گیج از بین رفته و غیر قابل استفاده شود. به همین منظور باید حتما مایعی با ویسکوزیته یا گرانروی مناسب سیال خود انتخاب کنیم. به طور کلی عواملی مثل دما، حساسیت و میزان فشار، ارتعاش و زمان واکنش، بر انتخاب نوع مایع روغنی و ویسکوزیته آن تاثیرگزار است. برخی روغن های پرکاربرد مورد استفاده در فشارسنج های روغنی به شرح زیر است:

1 سیلیکون (Silicone): سیلیکون و دیگر روغن های نظیر آن در دماهای بسیار پایین مقاومت بسیار خوبی دارند و ویسکوزیته مناسب آن ها باعث شده که تغییرات حاد دمایی وجود دارد و در آب و هوای سرد که امکان یخ زدگی بالاست، بتواند در دمای بین ۴۰۰C-  و ۶۰۰C+  کاربری خوبی از خود به نمایش بگذارد.

2 گلیسیرین (Glycerin): این مایع به علت قیمت مناسب و دسترسی بالایی که دارد بیشترین استفاده را در بین مانومترهای روغنی دارد. این گیج ها در دمای عادی مثل اتاق و عملکرد خوبی داشته و لرزش ها را دفع می کند. بازدهی نهایی گلیسیرین در دمای بین ۲۰۰C-  تا ۶۰۰C+  می باشد.

3 هالوکربن (Halocarbon): در مواردی که سیالات اکسیدکننده مثل اکسیژن، کلر و هیدروژن پراکسید هستند، از گیج های پر شده با هالوکربن استفاده می شود. کارکرد این مایع هم مثل گلیسیرین در دمای بین ۲۰۰C- تا ۶۰۰C+ است.

فرق سیلیکون و گلیسیرین در مانومتر روغنی

تا اینجای مطلب متوجه شدیم، از روغن‌های سیلیکون و گلیسرین در ساخت و پر کردن گیج های فشار بیشتر استفاده می‌شود. اما این دو مدل روغن تفاوت هایی هم دارند که بد نیست در زمان انتخاب به آن ها آگاه باشید و خرید مطمئن تر و متناسب تری انجام دهید. گلیسیرین به دلیل منشاء صابونی آن روغنی ارزان قیمت تر است. و همچنین روغنی با غلظت بالا به حساب می آید. سیلیکون اما منشاء نفتی دارد و مواد اولیه آن گران قیمت تر است. این روغن نسبت به گلیسیرین رقیق تر می باشد. اما به طور کلی گلیسیرین کاربرد بیشتری در صنایع دارد و برای صنایع دارد و نیاز مصرف کننده را برآورده می کند.

سخن آخر

در پایان باید اشاره کنیم اگر در فرآیندی با ارتعاش بالا و شرایط دمایی متغیر نیاز به گیج فشار دارید حتما از مدل های روغنی آن به دلیل دفع لرزش ها، روانکاری، جلوگیری از اصطکاک، ضد خوردگی و سایندگی و بسیاری از دلایل دیگری که در بالا مفصل به آن پرداخته شده است، استفاده کنید. در دراز مدت این نوع فشارسنج هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش داده و باعث افزایش راندمان و دقت اندازه گیری ابزار می شود. همواره می توانید نظرات خود را با درج کامنت در خصوص برخی دیگر از مزایا یا معایب وجود روغن در گیج های فشار را با ما در میان بگذارید. همچنین برای توضیحات تکمیلی و مشاوره در خصوص مصارف خاص خود برای استفاده از روغن در مانومتر با کارشناسان ما در پرشین ابزار دقیق در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.